Åpne hovedmenyen

Endringer

Sporveisbussene nr 042 (ex NB 334, ex MB 70, ex Litra 70)

18 byte lagt til, 17. okt. 2015 kl. 20:55
m
Lagt til linker
Karosserifabrikken Vest i Stryn introduserte modellen ”Vest Liner” i 1987, og den ble i løpet av de neste ti årene produsert i mer enn 500 eksemplarer, fordelt på forskjellige størrelser og chassiser. I 1991 kom varianten Vest Liner 320 OL, som det frem til 1994 ble laget omlag 50 av til forskjellige selskaper. ”OL-utgaven” kom også til OL-byen Lillehammer og selskapet Litra Buss AS, i alt ni busser. Vår buss var da hvit med en rød og en blå stripe nedentil, og hadde internnummeret 70.
I 1996 ble bussene i Lillehammer satt ut på anbud, og nettopp dette førte til at vår buss fikk en omflakkende tilværelse med en rekke eiere. Anbudet ble vunnet av Swebus Norge AS, som opprettet Mjøsbuss Lillehammer AS. Samme år ble Swebus Norge AS kjøpt av Stagecoach, og i 1997 solgt videre til Norgesbuss Invest AS. Mjøsbuss Lillehammer AS eies nå av [[NorgesbussAS|Norgesbuss]], slås sammen med de to andre Mjøsbuss-selskapene til datterselskapet Mjøsbuss AS, bare for å skifte navn året etter til Norgesbuss Mjøsa AS. Omorganiseringer kan ikke skje ofte nok, så i 2000 ble dette selskapet igjen splittet i Norgesbuss Oppland AS og Norgesbuss Hedmark AS.
Norgesbuss Hedmark AS hadde anbudet i Hamar, og i 2000 ble bussen flyttet dit og fikk samtidig internnummeret 334. I april 2004 mistet Norgesbuss anbudet i Hamar til Ing. M. O. Schøyens Bilcentraler. Det tradisjonsrike selskapet SBC hadde siden 1999 utvidet virksomhetsområdet fra Oslo og omegn til bl.a Østfold og Hedmark. Vår buss ble nå overflødig hos Norgesbuss, men ble i noen måneder leid ut til SBC for trafikk i Hamar.