Åpne hovedmenyen

Siggerudruten (Rutebileier Henry Solberg) nr. 5

SR5 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1947
Karosseri: A. W. Iversen
Chassis: Volvo B513
Motor: Volvo FE
Ytelse: 100 HK
Lengde: 9,90 m
Bredde: 2,25 m
Akselavstand: 5,20 m
Egenvekt: 6,20 tonn
Sitteplasser: 40
Ståplasser: 5
Plassering: Vinterbro

De enkelte bussrutene i Oslos omegn ble som regel drevet av rutebileiere og familieforetak med en liten håndfull busser hver. En typisk slik rute var 74 Oslo-Sværsvann-Siggerud-Ski, også kalt Siggerudruten, som ble drevet av rutebileier Henry Solberg frem til 1961. Rute 74 ble så overtatt av AS Prinsdalsruten, som etter utvidelse av rutenettet kom til å bli hetende Oslo og Follo Busstrafikk AS. Senere overtok AS Oslo Sporveier ruten.

I 1950 bestod vognpark_en til Henry Solberg av fem gule busser. Av Oslo og Omegns Rutebileierforenings jubileumsbok fra 1951 fremgår det at bussene var merket som «Henry 1», «Henry 2» osv., illustrert med et bilde av «Henry 5». Lenge visste vi ikke hvilket internnummer vår buss hadde hatt, bare registreringsnummeret C-16120. Vi forsøkte å skrape i lakken for å finne det, uten hell. Men så fikk vi vite av en tidligere ansatt at han var sikker på at det hadde vært «Henry 5».

Henry 5 var i rutetrafikk fra 1947 til 1960. Etter dette fikk den en omflakkende tilværelse, først for murmester Olaf. E. Eriksen, som benyttet den til å transportere egne arbeidere. I 1964 ble den solgt til AS Isco, som fjernet setene og benyttet den til godstransport. Den ble i 1965 solgt videre til Norsk Gallupinstitutt, som benyttet den til ukjent formål, og så i 1969 til Rolf Nyhus, som igjen brukte den til godstransport til en gang på 1970-tallet. Den ble deretter parkert utendørs i et vandalfritt område, og holdt seg relativt godt frem til LTF overtok den i 2004. Motoren går, men en omfattende jobb gjenstår før den kan rulle på veiene igjen.

Nylig dukket det opp et bilde av bussen fra den gang den var relativt ny, og som vi med Arbeiderbevegelsens arkiv og biblioteks velvillighet kan presentere. Bildet er tatt på Siggerudsrutens utgangspunkt på Jernbanetorget, og vi ser Hotell Viking reise seg omkring 1950-51. Vi ser at det er blitt gjort flere endringer i fronten. Grillen har fått ekstra pyntelister ytterst, lufteluken er blitt til et tredelt spjeld, frontlyktene er blitt byttet, vinduspussermotorene er blitt innbygd og vinduene har fått ny innfatning med utenpåliggende gummilist. Dessuten er sykkelstativet blitt borte. Merk også stavemåten ”Sversvann” i skiltkassen. Dette bildet vil være nyttig når bussen en dag skal gjenoppstå som Siggerudruten.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1947-1960 Henry Solberg (Siggerudruten) Henry 5 C-16120 Gul  
1960-1964 Murmester Olaf. E. Eriksen   12-40-13 Grå/oransje Intern passasjertransport
1964-1965 Isco   26-52-02 Grå/oransje Godstransport
1965-1969 Norsk Gallupinstitutt   26-52-02 Grå/oransje Ukjent anvendelse
1969-? Rolf Nyhus   26-52-02 Grå/oransje Godstransport
?-2004 Rolf Nyhus     Grå/oransje Avstilt
2004- LTF     Grå/oransje Bevart