Åpne hovedmenyen

Endringer

Schøyens Bilcentraler nr 172

16 byte lagt til, 1. jan. 2016 kl. 22:08
m
Laget linjeskift i malkode
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1947|karosseri=[[Munck]]|chassis=[[Guy]] Arab|motor=Gardner|ytelse=102|lengde=9,70|bredde=2,40|akselavstand=5,30|egenvekt=7,17|sitteplasser=36|ståplasser=17|sidebilde=SBC172_001.jpg|tabellbilde=SBC172 011 crop.jpg|plassering=[[Vinterbro]]}}</onlyinclude>
Busser med karosseri fra Sverre Munck i Bergen var mer vanlig å se på Vestlandet, men Schøyens Bilcentraler og selskapet Rutebilene II hadde en kort stund hele 16 stykker, hvorav fem var av en kortere type. De Blå Omnibusser hadde også slike busser, i alt ti. Munck hadde agentur på chassiser fra engelske Guy, og A-15172, som ble levert i 1947, hadde et kort slikt chassis av typen Arab med dieselmotor av fabrikat Gardner. Bussen ble brukt på 61-Nittedalsruten. I 1953 ble den tatt ut av bruk og skiltene innlevert, og først i 1955 ble den overført til AS Modumsrutene, som den gang var administrert av SBC. Her ble den omregistrert til A-15082 og benyttet på ruten Oslo-Vikersund og lokale ruter frem til 1968, da nummeret ble tatt i bruk på en ny buss. Bussen ble samme år en av de første bussene i LTFs eie.
77

redigeringer