Forskjell mellom versjoner av «Romerike Busstrafikk nr 4»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Avregistrert)
 
(4 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1978|karosseri=[[Vest]]|chassis=[[Volvo]] B58-65|motor=THD100D|ytelse=260|lengde=12,80|bredde=2,50|akselavstand=6,50|egenvekt=10,45|sitteplasser=53|ståplasser=16|bilde=RBT4_001.jpg|plassering=Ulven}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|
 +
internnummer={{{internnummer}}}|
 +
byggeår=1978|
 +
karosseri=[[Vest]]|
 +
chassis=[[Volvo]] B58-65|
 +
motor=THD100D|
 +
ytelse=260|
 +
lengde=12,80|
 +
bredde=2,50|
 +
akselavstand=6,50|
 +
egenvekt=10,45|
 +
sitteplasser=53|
 +
ståplasser=16|
 +
bilde=RBT4_001.jpg|
 +
plassering=[[Ulven]]}}
 +
</onlyinclude>
 
Busser produsert av Vest Karosseri i Stryn var ikke spesielt vanlig på Østlandet, men Romerike Busstrafikk begynte tidlig på 70-tallet å kjøpe fra denne fabrikken. I siste halvdel av 70-tallet ble det kjøpt en del busser med karosseri av type Vest 4a, bygd på chassiser fra Volvo, DAF og Mercedes. Vår buss, med byggenummer 537 og Volvo-chassis av typen B58, ble levert i 1978, og gikk med internnummeret 4. Den ble satt inn på lokale ruter i Skedsmo.
 
Busser produsert av Vest Karosseri i Stryn var ikke spesielt vanlig på Østlandet, men Romerike Busstrafikk begynte tidlig på 70-tallet å kjøpe fra denne fabrikken. I siste halvdel av 70-tallet ble det kjøpt en del busser med karosseri av type Vest 4a, bygd på chassiser fra Volvo, DAF og Mercedes. Vår buss, med byggenummer 537 og Volvo-chassis av typen B58, ble levert i 1978, og gikk med internnummeret 4. Den ble satt inn på lokale ruter i Skedsmo.
 
   
 
   
Romerike Busstrafikk ble i 1984 slått sammen med De Blå Romeriksbusser til Romeriksbussene. RBT 4 ble i den forbindelse omnummerert til 11. Nummer 11 var en av de første til å bli lakkert i Romeriksbussenes nye hvite og sorte design. Bussen var i trafikk til 1996, da den ble gitt til LTF. I 2009 ble bussen satt i stand og registrert, og fikk samtidig tilbake den opprinnelige oransje fargesettingen med kremgul topp og sort stripe fra tiden i RBT. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til [http://sporveismuseet.no/reis-med-oss/lei-en-veteranbuss turkjøring].
+
Romerike Busstrafikk ble i 1984 slått sammen med De Blå Romeriksbusser til Romeriksbussene. RBT 4 ble i den forbindelse omnummerert til 11. Nummer 11 var en av de første til å bli lakkert i Romeriksbussenes nye hvite og sorte design. Bussen var i trafikk til 1996, da den ble gitt til LTF. I 2009 ble bussen satt i stand og registrert, og fikk samtidig tilbake den opprinnelige oransje fargesettingen med kremgul topp og sort stripe fra tiden i RBT. Bussen er for tiden avregistrert på grunn av tekniske mangler.
  
 +
==Oversikt over bussens historie==
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
Linje 50: Linje 66:
 
File:RBT4_011.jpg
 
File:RBT4_011.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 +
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Nåværende revisjon fra 22. mar. 2018 kl. 22:46

RBT4 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1978
Karosseri: Vest
Chassis: Volvo B58-65
Motor: THD100D
Ytelse: 260 HK
Lengde: 12,80 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 6,50 m
Egenvekt: 10,45 tonn
Sitteplasser: 53
Ståplasser: 16
Plassering: Ulven

Busser produsert av Vest Karosseri i Stryn var ikke spesielt vanlig på Østlandet, men Romerike Busstrafikk begynte tidlig på 70-tallet å kjøpe fra denne fabrikken. I siste halvdel av 70-tallet ble det kjøpt en del busser med karosseri av type Vest 4a, bygd på chassiser fra Volvo, DAF og Mercedes. Vår buss, med byggenummer 537 og Volvo-chassis av typen B58, ble levert i 1978, og gikk med internnummeret 4. Den ble satt inn på lokale ruter i Skedsmo.

Romerike Busstrafikk ble i 1984 slått sammen med De Blå Romeriksbusser til Romeriksbussene. RBT 4 ble i den forbindelse omnummerert til 11. Nummer 11 var en av de første til å bli lakkert i Romeriksbussenes nye hvite og sorte design. Bussen var i trafikk til 1996, da den ble gitt til LTF. I 2009 ble bussen satt i stand og registrert, og fikk samtidig tilbake den opprinnelige oransje fargesettingen med kremgul topp og sort stripe fra tiden i RBT. Bussen er for tiden avregistrert på grunn av tekniske mangler.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1978-1984 Romerike Busstrafikk 4 TV 35505 Oransje/krem  
1984-1996 Romeriksbussene 11 TV 35505 Hvit/sort  
1996-2009 LTF 11   Hvit/sort Bevart
2009- LTF 4 TV 35505 Oransje/krem Bevart