Forskjell mellom versjoner av «Ringeriksruten nr 62»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Link til plassering)
(Fjernet dobbel tekst og lagt til mer om tilstand.)
 
(3 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1953|karosseri=[[A. W. Iversen]]|chassis=[[Volvo]] B617|motor=VDC|ytelse=100|lengde=10,00|bredde=2,30|akselavstand=5,20|egenvekt=6,45|sitteplasser=38|ståplasser=0|bilde=RR62_001.jpg|plassering=[[Vognhall 5]]}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|
Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.
+
internnummer={{{internnummer}}}|
 
+
byggeår=1953|
I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984 overtatt av LTF. I 1988 ble den pusset opp utvendig. Det planlegges nå en teknisk istandsettelse med tanke på registrering.
+
karosseri=[[A. W. Iversen]]|
 +
chassis=[[Volvo]] B617|
 +
motor=VDC|
 +
ytelse=100|
 +
lengde=10,00|
 +
bredde=2,30|
 +
akselavstand=5,20|
 +
egenvekt=6,45|
 +
sitteplasser=38|
 +
ståplasser=0|
 +
bilde=RR62_001.jpg|
 +
plassering=[[Vognhall 5]]}}
 +
</onlyinclude>
  
 
Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.
 
Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.
  
I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984 overtatt av LTF. I 1988 ble den pusset opp utvendig. Det planlegges nå en teknisk istandsettelse med tanke på registrering.
+
I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984 overtatt av LTF. I 1988 ble den pusset opp utvendig, men det gjenstår større arbeider før den kan registreres og den står derfor i museet inntil videre. Den har stått på en gressbrann og gulvet er derfor i dårlig stand.
  
 
==Oversikt over bussens historie==
 
==Oversikt over bussens historie==
Linje 71: Linje 83:
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Nåværende revisjon fra 14. jan. 2019 kl. 18:39

RR62 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1953
Karosseri: A. W. Iversen
Chassis: Volvo B617
Motor: VDC
Ytelse: 100 HK
Lengde: 10,00 m
Bredde: 2,30 m
Akselavstand: 5,20 m
Egenvekt: 6,45 tonn
Sitteplasser: 38
Ståplasser: 0
Plassering: Vognhall 5


Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.

I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984 overtatt av LTF. I 1988 ble den pusset opp utvendig, men det gjenstår større arbeider før den kan registreres og den står derfor i museet inntil videre. Den har stått på en gressbrann og gulvet er derfor i dårlig stand.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1953-1954 Anders Burud   F-30102 ?  
1954-1965 Ringeriksruten 62 F-30062 Grå/hvit/blå  
1965-1973 Fossgårds Bilruter   F-30266 Grå/hvit/blå  
1973-1984 Privat     Grå/hvit/blå Bevart
1984-1988 LTF     Grå/hvit/blå Bevart
1988- LTF 62   Grå/hvit/blå Bevart, oppusset