Forskjell mellom versjoner av «Ringeriksruten nr 62»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt til overskrift)
m (Link til plassering)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1953|karosseri=[[A. W. Iversen]]|chassis=[[Volvo]] B617|motor=VDC|ytelse=100|lengde=10,00|bredde=2,30|akselavstand=5,20|egenvekt=6,45|sitteplasser=38|ståplasser=0|bilde=RR62_001.jpg|plassering=Vognhall 5}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1953|karosseri=[[A. W. Iversen]]|chassis=[[Volvo]] B617|motor=VDC|ytelse=100|lengde=10,00|bredde=2,30|akselavstand=5,20|egenvekt=6,45|sitteplasser=38|ståplasser=0|bilde=RR62_001.jpg|plassering=[[Vognhall 5]]}}</onlyinclude>
 
Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.
 
Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.
  

Revisjonen fra 19. nov. 2015 kl. 13:03

RR62 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1953
Karosseri: A. W. Iversen
Chassis: Volvo B617
Motor: VDC
Ytelse: 100 HK
Lengde: 10,00 m
Bredde: 2,30 m
Akselavstand: 5,20 m
Egenvekt: 6,45 tonn
Sitteplasser: 38
Ståplasser: 0
Plassering: Vognhall 5

Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.

I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984 overtatt av LTF. I 1988 ble den pusset opp utvendig. Det planlegges nå en teknisk istandsettelse med tanke på registrering.

Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.

I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984 overtatt av LTF. I 1988 ble den pusset opp utvendig. Det planlegges nå en teknisk istandsettelse med tanke på registrering.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1953-1954 Anders Burud   F-30102 ?  
1954-1965 Ringeriksruten 62 F-30062 Grå/hvit/blå  
1965-1973 Fossgårds Bilruter   F-30266 Grå/hvit/blå  
1973-1984 Privat     Grå/hvit/blå Bevart
1984-1988 LTF     Grå/hvit/blå Bevart
1988- LTF 62   Grå/hvit/blå Bevart, oppusset