Forskjell mellom versjoner av «Oslo og Follo Busstrafikk nr 431 (ex OFB 22)»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
m (Lagt til link)
 
(6 mellomliggende revisjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1976|karosseri=[[Arna]]|chassis=[[Volvo]] B58-65|motor=THD100D|ytelse=260|lengde=12,40|bredde=2,50|akselavstand=6,50|egenvekt=9,65|sitteplasser=48|ståplasser=25|bilde=OFB431_001.jpg|plassering=?}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|
OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor.
+
internnummer={{{internnummer}}}|
 +
byggeår=1976|
 +
karosseri=[[Arna]]|
 +
chassis=[[Volvo]] B58-65|
 +
motor=THD100D|
 +
ytelse=260|
 +
lengde=12,40|
 +
bredde=2,50|
 +
akselavstand=6,50|
 +
egenvekt=9,65|
 +
sitteplasser=48|
 +
ståplasser=25|
 +
bilde=OFB431_011.jpg|
 +
plassering=[[Follum]]}}
 +
</onlyinclude>
 +
[[OFB]] var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor.
  
Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av Norgesbuss AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte bilde under, fra [[http://www.ofb-busser.no/ www.ofb-busser.no]]).
+
Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte bilde under, fra [[http://www.ofb-busser.no/ www.ofb-busser.no]]).
  
 +
==Oversikt over bussens historie==
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|-
 
|-
Linje 29: Linje 45:
 
|-
 
|-
 
| 1997-1998
 
| 1997-1998
| Norgesbuss
+
| [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]]
 
| 431
 
| 431
 
| BL 45822
 
| BL 45822
Linje 45: Linje 61:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
File:OFB431_011.jpg
 
File:OFB431_011.jpg
File:OFB431_012.jpg
 
 
File:OFB431_013.jpg
 
File:OFB431_013.jpg
 
File:OFB431_015.jpg
 
File:OFB431_015.jpg
Linje 52: Linje 67:
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>
 +
 +
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Nåværende revisjon fra 28. jun. 2016 kl. 16:36

OFB431 011.jpg

Fakta

Byggeår: 1976
Karosseri: Arna
Chassis: Volvo B58-65
Motor: THD100D
Ytelse: 260 HK
Lengde: 12,40 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 6,50 m
Egenvekt: 9,65 tonn
Sitteplasser: 48
Ståplasser: 25
Plassering: Follum

OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor.

Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av Norgesbuss AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte bilde under, fra [www.ofb-busser.no]).

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1976-ca 1984 Oslo og Follo Busstrafikk 22 BL 45822 Rød/hvit  
Ca 1984-1997 Oslo og Follo Busstrafikk 431 BL 45822 Rød/hvit  
1997-1998 Norgesbuss 431 BL 45822 Rød/hvit  
1998- LTF 431   Rød/hvit Bevart