Forskjell mellom versjoner av «Oslo og Follo Busstrafikk nr 431 (ex OFB 22)»
m (Laget linjeskift i malkode) |
m (Lagt til link) |
||
(En mellomliggende revisjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 16: | Linje 16: | ||
plassering=[[Follum]]}} | plassering=[[Follum]]}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
− | OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor. | + | [[OFB]] var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor. |
Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte bilde under, fra [[http://www.ofb-busser.no/ www.ofb-busser.no]]). | Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte bilde under, fra [[http://www.ofb-busser.no/ www.ofb-busser.no]]). | ||
Linje 67: | Linje 67: | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Bensin- og dieselbusser]] |
Nåværende revisjon fra 28. jun. 2016 kl. 16:36
Fakta
Byggeår: | 1976 |
---|---|
Karosseri: | Arna |
Chassis: | Volvo B58-65 |
Motor: | THD100D |
Ytelse: | 260 HK |
Lengde: | 12,40 m |
Bredde: | 2,50 m |
Akselavstand: | 6,50 m |
Egenvekt: | 9,65 tonn |
Sitteplasser: | 48 |
Ståplasser: | 25 |
Plassering: | Follum |
OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor.
Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av Norgesbuss AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte bilde under, fra [www.ofb-busser.no]).
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1976-ca 1984 | Oslo og Follo Busstrafikk | 22 | BL 45822 | Rød/hvit | |
Ca 1984-1997 | Oslo og Follo Busstrafikk | 431 | BL 45822 | Rød/hvit | |
1997-1998 | Norgesbuss | 431 | BL 45822 | Rød/hvit | |
1998- | LTF | 431 | Rød/hvit | Bevart |