Forskjell mellom versjoner av «Oslo og Follo Busstrafikk nr 431 (ex OFB 22)»
m (Lagt til overskrift) |
m (Link til plassering) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
− | {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1976|karosseri=[[Arna]]|chassis=[[Volvo]] B58-65|motor=THD100D|ytelse=260|lengde=12,40|bredde=2,50|akselavstand=6,50|egenvekt=9,65|sitteplasser=48|ståplasser=25|bilde=OFB431_011.jpg|plassering=Follum}}</onlyinclude> | + | {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1976|karosseri=[[Arna]]|chassis=[[Volvo]] B58-65|motor=THD100D|ytelse=260|lengde=12,40|bredde=2,50|akselavstand=6,50|egenvekt=9,65|sitteplasser=48|ståplasser=25|bilde=OFB431_011.jpg|plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude> |
OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor. | OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor. | ||
Revisjonen fra 19. nov. 2015 kl. 13:03
Fakta
Byggeår: | 1976 |
---|---|
Karosseri: | Arna |
Chassis: | Volvo B58-65 |
Motor: | THD100D |
Ytelse: | 260 HK |
Lengde: | 12,40 m |
Bredde: | 2,50 m |
Akselavstand: | 6,50 m |
Egenvekt: | 9,65 tonn |
Sitteplasser: | 48 |
Ståplasser: | 25 |
Plassering: | Follum |
OFB var det første busselskapet i Oslo-området som kjøpte busser fra Arna Bruk, karosserifabrikken lie utenfor Bergen. Senere skulle det komme mange busser fra Arna hit, men OFB var alene om å ha denne karosserimodellen med den typiske Arna-fronten som var å finne ved så mange vestlandske selskaper. Karosseriet er bygget på et Volvo B58-65 chassis med manuelt giret underliggende motor.
Vår buss, med registreringsnummer BL 45822, ble levert i 1976. Den ble satt i trafikk på rute 79 Grorud - Hauketo, senere på rute 73 Lysaker - Tårnåsen. Opprinnelig utgjorde de to siste sifrene på registreringsskiltet internnummeret 22, men det ble endret til 431 på 1980-tallet. Ved det store rutebiltreffet i Oslo i mai 1998 ble 431 vist frem blant andre veteranbusser. På det tidspunktet var den ennå i trafikk, nå eid av Norgesbuss AS, som hadde kjøpt OFB. LTF fikk senere samme år overta bussen for bevaring. Den har noen rustskader i chassiset, som må utbedres før den igjen kan sertifiseres, men ellers er bussen i god stand. Opprinnelig hadde bussen et litt annet fargedesign i fronten, som kan ses på et eldre bilde av Jostein Overå (femte bilde under, fra [www.ofb-busser.no]).
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1976-ca 1984 | Oslo og Follo Busstrafikk | 22 | BL 45822 | Rød/hvit | |
Ca 1984-1997 | Oslo og Follo Busstrafikk | 431 | BL 45822 | Rød/hvit | |
1997-1998 | Norgesbuss | 431 | BL 45822 | Rød/hvit | |
1998- | LTF | 431 | Rød/hvit | Bevart |