Oslo og Follo Busstrafikk nr. 67

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 14. mai 2016 kl. 10:19 av Pywikibot (diskusjon | bidrag) (Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

OFB67 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1968
Karosseri: VBK
Chassis: Volvo B57-65
Motor: TD70A
Ytelse: 185 HK
Lengde: 13,20 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 6,50 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 52
Ståplasser: 0
Plassering: Ulven

A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.

Etter en kort tid å ha tilhørt Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS ble den i 1993 ble den overdradd til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen (turbiloperatøren har senere har gjort gjenbruk av navnet Oslo og Follo Busstrafikk, men må ikke forveksles med det gamle selskapet), og den ble på ny registrert som A-15667. I 2001 ble bussen også lakkert, og fikk da tilbake den opprinnelige sølvfargede toppen (som på 70-tallet var blitt hvit). Den hadde nå også fått tilbake seter tilsvarende det den en gang hadde hatt, men den mangler nakkestøttene. Etterpå kjøpte Pål Gjestang A-15667 tilbake, og den kom nå i eie til den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet nettopp OFB. I 2007 overlot Gjestang bussen vederlagsfritt til Sporveismuseet. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr. Reg-nr Farge Merknad
1968-ca 1984 Oslo og Follo Busstrafikk 67 A-15667 Rød/grå  
Ca 1984-1992 Oslo og Follo Busstrafikk 401 A-15667 Rød/hvit Bevart
1992-1993 Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS 401   Rød/hvit Bevart
1993-2001 Motorklubben OFB 401   Rød/hvit Bevart, under oppussing
2001-2004 Aarø Automobilselskap 67 A-15667 Rød/grå Bevart
2004-2007 Pål Gjestang 67 A-15667 Rød/grå Bevart
2007- LTF 67 A-15667 Rød/grå Bevart