Forskjell mellom versjoner av «Oslo og Follo Busstrafikk nr. 67»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Link til plassering)
m (Plassering og bilder)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1968|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[Volvo]] B57-65|motor=TD70A|ytelse=185|lengde=13,20|bredde=2,40|akselavstand=6,50|egenvekt=8,85|sitteplasser=52|ståplasser=0|bilde=OFB67_001.jpg|plassering=[[?]]}}</onlyinclude>
+
{{Buss{{{type|}}}|
 +
internnummer={{{internnummer}}}|
 +
byggeår=1968|
 +
karosseri=[[VBK]]|
 +
chassis=[[Volvo]] B57-65|
 +
motor=TD70A|
 +
ytelse=185|
 +
lengde=13,20|
 +
bredde=2,40|
 +
akselavstand=6,50|
 +
egenvekt=8,85|
 +
sitteplasser=52|
 +
ståplasser=0|
 +
bilde=OFB67_001.jpg|
 +
plassering=[[Ulven]]}}
 +
</onlyinclude>
 
A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.
 
A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.
  
Linje 66: Linje 81:
 
<div class="noprint">
 
<div class="noprint">
 
<gallery>
 
<gallery>
File:OFB67_001.jpg
 
File:OFB67_002.jpg
 
 
File:OFB67_003.jpg
 
File:OFB67_003.jpg
 
File:OFB67_005.jpg
 
File:OFB67_005.jpg

Revisjonen fra 1. jan. 2016 kl. 20:34

OFB67 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1968
Karosseri: VBK
Chassis: Volvo B57-65
Motor: TD70A
Ytelse: 185 HK
Lengde: 13,20 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 6,50 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 52
Ståplasser: 0
Plassering: Ulven

A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.

Etter en kort tid å ha tilhørt Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS ble den i 1993 ble den overdradd til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen (turbiloperatøren har senere har gjort gjenbruk av navnet Oslo og Follo Busstrafikk, men må ikke forveksles med det gamle selskapet), og den ble på ny registrert som A-15667. I 2001 ble bussen også lakkert, og fikk da tilbake den opprinnelige sølvfargede toppen (som på 70-tallet var blitt hvit). Den hadde nå også fått tilbake seter tilsvarende det den en gang hadde hatt, men den mangler nakkestøttene. Etterpå kjøpte Pål Gjestang A-15667 tilbake, og den kom nå i eie til den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet nettopp OFB. I 2007 overlot Gjestang bussen vederlagsfritt til Sporveismuseet. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr. Reg-nr Farge Merknad
1968-ca 1984 Oslo og Follo Busstrafikk 67 A-15667 Rød/grå  
Ca 1984-1992 Oslo og Follo Busstrafikk 401 A-15667 Rød/hvit Bevart
1992-1993 Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS 401   Rød/hvit Bevart
1993-2001 Motorklubben OFB 401   Rød/hvit Bevart, under oppussing
2001-2004 Aarø Automobilselskap 67 A-15667 Rød/grå Bevart
2004-2007 Pål Gjestang 67 A-15667 Rød/grå Bevart
2007- LTF 67 A-15667 Rød/grå Bevart