Forskjell mellom versjoner av «Oslo og Follo Busstrafikk AS»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
(Lagt til link og justert tekst)
 
Linje 1: Linje 1:
Oslo og Follo Busstrafikk AS Etablert 1928 som AS Prinsdalsruten, utvidet med grenlinjer på 50-tallet, i 1953 med en linje over Majorstua til Lilleaker, og i 1960 Hauketo-Bøler-Trasop. Som en følge av utvidet virksomhetsområde skiftet selskapet i 1964 navn til Oslo og Follo Busstrafikk AS. I 1965 ble rutene til Malmøya, Ulvøya, Ingierstrand og Svartskog overtatt fra Rutebilene II. I 1973 overtok Oslo Sporveier konsesjonen på OFBs innenbys ruter, men lot OFB kjøre disse på kontrakt.   OFB ekspanderte virksomheten kraftig på 1990-tallet ved å overta AS Østfoldrutene, AS Enebakkrutene, Moss og Omland Bilruter AS, Halden Trafikk AS og Øvre Romerike Billag AS. I 1997 ble OFB selv kjøpt opp av Norgesbuss AS, og OFB opphørte å eksistere.   Imidlertid har turselskapet Aarø Automobilselskap AS, med røtter i et busselskap i Molde, men nå emigrert til Drammen, fra 2009 tatt navnet Oslo og Follo Busstrafikk AS, samt OFBs gamle logo, i bruk igjen. Det nye selskapet har også en restaurert 1971-modell turbuss fra det opprinnelige OFB.
+
Oslo og Follo Busstrafikk AS ble etablert i 1928 som AS Prinsdalsruten, utvidet med grenlinjer på 50-tallet, i 1953 med en linje over Majorstua til Lilleaker, og i 1960 Hauketo-Bøler-Trasop.
 +
 
 +
Som en følge av utvidet virksomhetsområde skiftet selskapet i 1964 navn til Oslo og Follo Busstrafikk AS.
 +
 
 +
I 1965 ble rutene til Malmøya, Ulvøya, Ingierstrand og Svartskog overtatt fra Rutebilene II.
 +
 
 +
I 1973 overtok [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]] konsesjonen på OFBs innenbys ruter, men lot OFB kjøre disse på kontrakt.
 +
 
 +
OFB ekspanderte virksomheten kraftig på 1990-tallet ved å overta AS Østfoldrutene, [[AS Enebakkrutene]], Moss og Omland Bilruter AS, Halden Trafikk AS og [[Øvre Romerike Billag AS]]. I 1997 ble OFB selv kjøpt opp av [[Norgesbuss AS]], og OFB opphørte å eksistere.
 +
 
 +
Imidlertid har turselskapet Aarø Automobilselskap AS, med røtter i et busselskap i Molde, nå emigrert til Drammen, fra 2009 tatt navnet Oslo og Follo Busstrafikk AS, samt OFBs gamle logo, i bruk igjen. Det nye selskapet har også en restaurert 1971-modell turbuss fra det opprinnelige OFB.
 
[[Kategori:Selskaper]]
 
[[Kategori:Selskaper]]

Nåværende revisjon fra 17. okt. 2015 kl. 16:17

Oslo og Follo Busstrafikk AS ble etablert i 1928 som AS Prinsdalsruten, utvidet med grenlinjer på 50-tallet, i 1953 med en linje over Majorstua til Lilleaker, og i 1960 Hauketo-Bøler-Trasop.

Som en følge av utvidet virksomhetsområde skiftet selskapet i 1964 navn til Oslo og Follo Busstrafikk AS.

I 1965 ble rutene til Malmøya, Ulvøya, Ingierstrand og Svartskog overtatt fra Rutebilene II.

I 1973 overtok Oslo Sporveier konsesjonen på OFBs innenbys ruter, men lot OFB kjøre disse på kontrakt.

OFB ekspanderte virksomheten kraftig på 1990-tallet ved å overta AS Østfoldrutene, AS Enebakkrutene, Moss og Omland Bilruter AS, Halden Trafikk AS og Øvre Romerike Billag AS. I 1997 ble OFB selv kjøpt opp av Norgesbuss AS, og OFB opphørte å eksistere.

Imidlertid har turselskapet Aarø Automobilselskap AS, med røtter i et busselskap i Molde, nå emigrert til Drammen, fra 2009 tatt navnet Oslo og Follo Busstrafikk AS, samt OFBs gamle logo, i bruk igjen. Det nye selskapet har også en restaurert 1971-modell turbuss fra det opprinnelige OFB.