Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr ukjent

76 byte lagt til, 14. mai 2016 kl. 11:19
m
Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1936-37|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Strømmen]]|chassis_ekstra=(selvbærende)|motor=[[Hall_Scott|Hall-Scott]] ABHS 25|ytelse=117|lengde=9,50|bredde=2,30|akselavstand=5,00|egenvekt=5,00|sitteplasser=26|ståplasser=29|bilde=OSB6_003.jpg|plassering=[[Vinterbro]]}}</onlyinclude>
Strømmens Værksted startet i 1929 på oppdrag fra Oslo Sporveier å produsere lettvektsbusser ved bruk av aluminium og ved å la chassiset være en integrert del av karosseriet, eksemplifisert ved den bevarte [[OS 177|A-177]] fra 1932. I den delvis selvbærende konstruksjonen var det brukt både stål, aluminium og treverk. Neste skritt i utviklingen var å lage en buss utelukkende av aluminium, og prototypen så dagens lys i 1935.
Ti busser av type B6 ble i 1943 ombygd til trolleybusser og benyttet på linje 21. Ingen av disse bussene finnes lenger, og kun en eneste trolleybuss av den nyeste typen ble bevart (nr [[OS 810|810]] fra 1951). Derimot finnes fremdeles en motor og noe elektrisk utstyr av samme type som på de ombygde trolleybussene, noe som åpner for muligheten til å gjenskape første generasjon Oslo-trolleybuss ved hjelp av karosseriet fra den uidentifiserte turbinbussen.
==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
|-
File:OSB6_001.jpg
File:OSB6_002.jpg
File:OSB6_003.jpg
File:OSB6_005.jpg
</gallery>
</div>
 
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]
1 454

redigeringer