Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr ukjent

121 byte lagt til, 14. mai 2016 kl. 11:19
m
Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1936-37|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Strømmen]] |chassis_ekstra=(selvbærende)|motor=[[Hall_Scott|Hall-Scott]] ABHS 25|ytelse=117|lengde=9,50|bredde=2,30|akselavstand=5,00|egenvekt=5,00|sitteplasser=26|ståplasser=29|bilde=OSB6_003.jpg|plassering=[[Vinterbro]]}}</onlyinclude>
Strømmens Værksted startet i 1929 på oppdrag fra Oslo Sporveier å produsere lettvektsbusser ved bruk av aluminium og ved å la chassiset være en integrert del av karosseriet, eksemplifisert ved den bevarte [[OS 177|A-177]] fra 1932. I den delvis selvbærende konstruksjonen var det brukt både stål, aluminium og treverk. Neste skritt i utviklingen var å lage en buss utelukkende av aluminium, og prototypen så dagens lys i 1935.
Typen gikk under navnet ”turbinbusser”, men ble også kalt ”flodhester”, åpenbart på grunn av fargen og de runde formene. Turbinbuss henspeiler på girkassen, som var en dreiemomentomformer eller ”converter”, oppfunnet av svensken Alf Lysholm tidlig på 30-tallet, og en viktig bestanddel i noen typer automatkasser. Når man kommer opp i hastighet forbikobles dreiemomentomformeren i turbinbussen manuelt med en girspak, som også står i forbindelse med en clutch og derfor er noe tung å bevege.
Akkurat denne bussens identitet er dessverre ukjent, da skapene i fronten der chassisnummerplaten har sittet er fjernet. Det vi er rimelig sikre på er at den var blant de første tolv turbinbussene som ble utrangert i 1952. Den ble da solgt til Heimevernet og plassert på en militær tomt på Ljabru, der bussen fungerte som sambandssentral. Etter noen år ble hele bussen kledd inn med tak og vegger, endatil en pansret dør, og alt ble spikret og boltet fast rett i karosseriet. I 1998 ble leiren avviklet og LTF fikk overta den foreløpig anonyme turbinbussen. [[Oslo Sporveier nr 991 (ex OS 199nr 191)|A-191]] av samme type er også bevart.
Ti busser av type B6 ble i 1943 ombygd til trolleybusser og benyttet på linje 21. Ingen av disse bussene finnes lenger, og kun en eneste trolleybuss av den nyeste typen ble bevart (nr [[OS 810|810]] fra 1951). Derimot finnes fremdeles en motor og noe elektrisk utstyr av samme type som på de ombygde trolleybussene, noe som åpner for muligheten til å gjenskape første generasjon Oslo-trolleybuss ved hjelp av karosseriet fra den uidentifiserte turbinbussen.
==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
|-
File:OSB6_001.jpg
File:OSB6_002.jpg
File:OSB6_003.jpg
File:OSB6_005.jpg
</gallery>
</div>
 
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]
1 454

redigeringer