Åpne hovedmenyen

OSA969 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1956
Fabrikant: Schörling
Chassis: Mercedes LKO 312/42
Motor: OM312
Ytelse: 90
Lengde: 7,20
Bredde: 2,30
Akselavstand: 4,20
Egenvekt: ?
Sitteplasser: 3
Plassering: Alnabru


Opprinnelig ble trikkeskinnene renset for hånd med skrape og kost, og arbeidet krevde mange mann. Sporveien fikk omkring 1950 en spesialbygd bil til formålet, men da A-969 kom i 1956 ble den sett på som revolusjonerende. Den kan best beskrives som en gigantisk støvsuger. De to små stålhjulene med flenser slippes ned i skinnegangen og styrer sugeslangene over rillene. For hver slange er det en dyse som spruter vann for å binde støvet. Den store tanken tømmes ved å åpne bakluken, og et digert stempel, som fyller hele tankens tverrsnitt, skyver så slammet ut. Bilen kan også suge slam fra kummer o.l.

Den var i bruk frem til 1980, da den ble erstattet av en ny bil av samme type og merke. Bortsett fra at den hadde fått internnummeret 183, var blitt malt gul og hadde fått roterende blinklys på taket, var intet forandret. I 1996 ble den lakkert i sine opprinnelige farger. Det arbeides nå med å få den kjørbar og registrert, men dessverre vil den ikke kunne få tilbake sitt riktige kjennemerke A-969, som nå er opptatt av en annen veteran.

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1956-? Oslo Sporveier 969 A-969 Blå/hvit  
?-1980 Oslo Sporveier 183 A-969 Gul  
1980-1996 LTF 183   Gul  
1956-1980 LTF 969   Blå/hvit Bevart