Oslo Sporveier nr A-955

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

OSA955 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1959
Fabrikant: Citroën / Oslo Sporveier
Chassis: Citroën HY (selvbærende)
Motor: H 11CV
Ytelse: 50
Lengde: 4,97
Bredde: 1,90
Akselavstand: 2,54
Egenvekt: 1,76
Sitteplasser: 1
Plassering: Alnabru


Billettene som konduktørene solgte på trikk og buss måtte de selv sørge for å kjøpe inn med de pengene de hadde fått inn på billettsalget. Salgskontorer fantes ved de store stasjonene, men det var i blant behov for midlertidig å kunne opprette slike kontorer andre steder. Noen ombygde busser ble brukt til formålet, bl.a den bevarte A-177. I 1957 ble det kjøpt inn en Citroën HY varebil, som ved sporveiens verksted på Torshov ble forlenget og innredet med billettsalgkontor. Konduktørene gikk da inn bak, mens billettselgeren satt på den andre siden av veggen. Den første bilen, A-930, fikk i 1959 følge av en ny slik bil, A-955. A-955 ble avskiltet for godt i 1975, men det forhindret ikke videre bruk, i årevis ble den ganske enkelt tauet dit hvor den skulle brukes. A-930 derimot ble borte. Det fantes en tredje HY, A-953 fra 1957. Den ble beholdt som varebil og ble ikke forlenget, men fikk satt inn vinduer slik at den også kunne fungere som reservebillettbil. Denne bilen er også bevart som veteran av en privatperson.

Bilens noe eiendommelige kantede utseende med bølgeblikkplater, noen hevder at den er stygg, skyldes verken dårlig smak eller tilfeldigheter, det er faktisk god ingeniørkunst. For å forstå den må vi først rette oppmerksomheten på et annet Citroën-produkt, den legendariske Traction Avant-modellen fra 1934, den første moderne bilen med selvbærende karosseri og forhjulsdrift. Citroën H ble lansert 1948, og var varebilvarianten av Traction Avant. Med forhjulsdrift kunne gulvet i varerommet senkes til 35 cm over bakken. Og bølgeblikket er nettopp en del av den selvbærende konstruksjonen, og nødvendig for å kunne ha rake vegger og god plassutnyttelse. Utrolig nok ble type H produsert nesten uforandret helt frem til 1981. Totalt 473 289 biler ble produsert.

Bilen er nylig tatt ut av museet for istandsettelse.

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1955-1975 Oslo Sporveier 955 A-955 Blå/hvit  
1975-1995 Oslo Sporveier 955   Blå/hvit Avstilt, men tidvis benyttet stasjonært
1995- LTF 955   Blå/hvit Bevart