Oslo Sporveier nr 964

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 28. nov. 2018 kl. 22:26 av Anders (diskusjon | bidrag) (Ny motor)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

OS964 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1977
Karosseri: MAN
Chassis: MAN SL200
Motor: D2866
Ytelse: 240 HK
Lengde: 11,27 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,60 m
Egenvekt: 9,23 tonn
Sitteplasser: 38
Ståplasser: 39
Plassering: Vognhall 5

På 1960-tallet satte den tyske foreningen for kollektivtransportselskaper, Verband Öffentlicher Verkehr, seg som mål å lage en norm for bybusser, i første omgang på vitale mål som lengde, døråpninger, plassering av dieselpåfylling etc. På sikt skulle også deler være ombyttbare uavhengig av fabrikant. De første bussene som var bygd etter VÖV-normen kom i 1968, en av dem ble faktisk prøvd i Oslo året etter, og i 1971-72 ble det kjøpt 19 slike busser fra Büssing.

Det ble også utviklet en egen norm for tyske langrutebusser, STÜLB. De fikk en front som var litt mer rund i fasongen, noe som flere av kjøperne ønsket også på bybussene. MAN Büssing introduserte type SL200 i 1973, og kundene kunne nå velge mellom den flate VÖV-fronten og den rundere STÜLB-fronten.

I 1975 bestilte AS Oslo Sporveier de første 28 bussene av MAN type SL200. Men det som var standard i Tyskland kunne selvsagt ikke være standard her hjemme, men ønsket bedre plass mellom setene og høyere under taket, så det ble laget en spesialvariant for Oslo med opphøyet tak over midtgangen, seter med mer tilbakelente rygger, og karosseriet måtte forlenges med 17 cm. Andre ting som avvek fra standardutførelsen var innelukket førerplass med ekstra kollisjonsbeskyttelse, langbenker over forhjulene, ekstra stor dieseltank på 300 liter, riflet gulvbelegg og utvendig helsveiset aluminiumskledning.

Året etter fulgte ytterligere 25 busser, identiske med de første, pluss at de hadde automatgir med retarder. Automatkasse med retarder fungerer slik at den bremser bussen ved å snu oljestrømmen i kassen. Denne måten å bremse på reduserer bremseskoenes slitasje til en tiendepart. I 1977 fulgte 15 nye, i 1978 syv og 1979 seks, tilsammen 81 nesten helt like busser. De to siste seriene hadde fått større skiltkasser i fronten, den siste serien hadde dessuten plysjseter.

På slutten av 70-tallet oppdaget man et problem, flere av bussene røk i sveiseskjøtene slik at gulvet revnet og hekken sank ned. Årsaken kan ha vært den ekstra vekten, men det ble også lagt skyld på Oslo-gatenes generelle tilstand. Uansett grunn, busser som ikke tåler dårlige Oslo-gater er heller ikke et godt salgsargument, MAN kom derfor til enighet om å forsterke rammepartiet i hekken, noe som holdt bra resten av bussenes levetid. Uavhengig av det første problemet ble også platekledningen byttet ut tidlig på 80-tallet, og alle bussene fikk nå korte plater som var delt med lister.

Det ble i 1985-86 kjøpt inn ytterligere ti busser av typen MAN SL200, populært kalt ”GT” da de hadde høyere motorkraft, samt at man noe tidligere hadde kjøpt en demonstrasjonsvogn, slik at det totale antall SL200 kom opp i 92 enheter. Dette var en av de mest tallrike busstypene, og den skulle prege bygatene i nærmere 20 år. Da de siste bussene ble tatt ut av trafikken i 1996, og LTF skulle velge ut en SL200 for bevaring, var det viktig å få en fra de mest typiske og tallrike delleveransene. Nr 964 var nå den eneste som oppfylte kriteriene, men den tekniske tilstanden var alt annet enn god. Type SL200 er en selvbærende buss med et gitterrammeverk under gulvet, og store deler av rammeverket var rustent. Restaureringen ble påbegynt i 2007, og det er foretatt omfattende sveisearbeider, først av firmaet Extra Servicepartner og senere av Unibuss’ verksted. I 2011 ble de store arbeidene avsluttet og bussen ble lakkert. Deretter fulgte arbeidet med å sette inn interiør,utvendige lister og vi kom i mål med endelig ferdigstillelse og registrering i august 2014.

I november 2018 fikk den ny motor, en 240Hk fra en SL202.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1977-1987 Oslo Sporveier 964 DC 43251 Rød  
1987-1996 Oslo Sporveier 964 DC 43251 Rød/blå  
1996-2011 LTF 964   Rød/blå Bevart
2011-2014 LTF 964   Rød Bevart
2014- LTF 964 DC 43251 Rød Bevart
OS- numre Anskaffet Merknader Utrangert Bevart
900-927 1975 Uten retarder 1987-91  
928-952 1976   1987-91  
953-967 1977   1989-96 964
968-974 1978 Høy skiltkasse 1994  
975-980 1979 Høy skiltkasse, røde plysjseter 1993-94  
981 1983 (bygd 1982) Høy skiltkasse, gule plysjseter (demo-vogn) 1993  
982-986 1985 Høy skiltkasse, blå plysjseter, ”GT” 1995-98  
987-991 1985-86 Høy skiltkasse, blå plysjseter, ”GT” 1996-97