Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 964

19 byte lagt til, 18. okt. 2015 kl. 16:05
m
Ikke vis selvbærende i tabell+plassering
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1977|karosseri=[[MAN]]|chassis=[[MAN]] SL200 |chassis_ekstra=(selvbærende)|motor=D2566|ytelse=220|lengde=11,27|bredde=2,50|akselavstand=5,60|egenvekt=9,23|sitteplasser=38|ståplasser=39|bilde=OS964_001.jpg|plassering=?Ulven}}</onlyinclude>
På 1960-tallet satte den tyske foreningen for kollektivtransportselskaper, Verband Öffentlicher Verkehr, seg som mål å lage en norm for bybusser, i første omgang på vitale mål som lengde, døråpninger, plassering av dieselpåfylling etc. På sikt skulle også deler være ombyttbare uavhengig av fabrikant. De første bussene som var bygd etter VÖV-normen kom i 1968, en av dem ble faktisk prøvd i Oslo året etter, og i 1971-72 ble det kjøpt 19 slike busser fra Büssing.