Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 964

10 byte fjernet, 28. nov. 2018 kl. 22:26
Ny motor
chassis=[[MAN]] SL200|
chassis_ekstra=(selvbærende)|
motor=D2566D2866|ytelse=220240|
lengde=11,27|
bredde=2,50|
Det ble i 1985-86 kjøpt inn ytterligere ti busser av typen MAN SL200, populært kalt ”GT” da de hadde høyere motorkraft, samt at man noe tidligere hadde kjøpt en demonstrasjonsvogn, slik at det totale antall SL200 kom opp i 92 enheter. Dette var en av de mest tallrike busstypene, og den skulle prege bygatene i nærmere 20 år. Da de siste bussene ble tatt ut av trafikken i 1996, og LTF skulle velge ut en SL200 for bevaring, var det viktig å få en fra de mest typiske og tallrike delleveransene. Nr 964 var nå den eneste som oppfylte kriteriene, men den tekniske tilstanden var alt annet enn god. Type SL200 er en selvbærende buss med et gitterrammeverk under gulvet, og store deler av rammeverket var rustent. Restaureringen ble påbegynt i 2007, og det er foretatt omfattende sveisearbeider, først av firmaet Extra Servicepartner og senere av Unibuss’ verksted. I 2011 ble de store arbeidene avsluttet og bussen ble lakkert. Deretter fulgte arbeidet med å sette inn interiør,utvendige lister og vi kom i mål med endelig ferdigstillelse og registrering i august 2014.
Den er for tiden avskiltet og satt i museet i påvente av I november 2018 fikk den ny motor, en 240Hk fra en SL202.
==Oversikt over bussens historie==
36

redigeringer