Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 964

14 byte lagt til, 13. apr. 2016 kl. 18:00
m
Avskiltet
På slutten av 70-tallet oppdaget man et problem, flere av bussene røk i sveiseskjøtene slik at gulvet revnet og hekken sank ned. Årsaken kan ha vært den ekstra vekten, men det ble også lagt skyld på Oslo-gatenes generelle tilstand. Uansett grunn, busser som ikke tåler dårlige Oslo-gater er heller ikke et godt salgsargument, MAN kom derfor til enighet om å forsterke rammepartiet i hekken, noe som holdt bra resten av bussenes levetid. Uavhengig av det første problemet ble også platekledningen byttet ut tidlig på 80-tallet, og alle bussene fikk nå korte plater som var delt med lister.
Det ble i 1985-86 kjøpt inn ytterligere ti busser av typen MAN SL200, populært kalt ”GT” da de hadde høyere motorkraft, samt at man noe tidligere hadde kjøpt en demonstrasjonsvogn, slik at det totale antall SL200 kom opp i 92 enheter. Dette var en av de mest tallrike busstypene, og den skulle prege bygatene i nærmere 20 år. Da de siste bussene ble tatt ut av trafikken i 1996, og LTF skulle velge ut en SL200 for bevaring, var det viktig å få en fra de mest typiske og tallrike delleveransene. Nr 964 var nå den eneste som oppfylte kriteriene, men den tekniske tilstanden var alt annet enn god. Type SL200 er en selvbærende buss med et gitterrammeverk under gulvet, og store deler av rammeverket var rustent. Restaureringen ble påbegynt i 2007, og det er foretatt omfattende sveisearbeider, først av firmaet Extra Servicepartner og senere av Unibuss’ verksted. I 2011 ble de store arbeidene avsluttet og bussen ble lakkert. Deretter fulgte arbeidet med å sette inn interiør,utvendige lister og vi kom i mål med endelig ferdigstillelse og registrering i august 2014. Bussen kan leies til [[turkjøring]] Den er for tiden avskiltet i påvente av ny motor.
==Oversikt over bussens historie==

Navigasjonsmeny