Oslo Sporveier nr 810

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 14. mai 2016 kl. 10:20 av Anders Birkenes (diskusjon | bidrag) (Fjernet kategori)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

OS810 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1951
Karosseri: Strømmen
Chassis: Strømmen
Motor: NEBB GLM 1303 Dk
Ytelse: 81 kW HK
Lengde: 10,35 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 5,10 m
Egenvekt: 7,50 tonn
Sitteplasser: 25
Ståplasser: 50
Plassering: Vognhall 5

A-15810 er Oslos siste trolleybuss på to måter, det er den aller sist leverte trolleybussen, men også den aller siste som er igjen. Oslo fikk sin første trolleybuss i 1940, en selvbærende Strømmen-buss av samme type som turbinbussene. Ytterligere ti turbinbusser ble i 1943 bygd om til trolleybusser. Så fulgte en litt større nybygd trolleybuss i 1945, og i årene 1947-1949 ble det levert en serie på ikke mindre enn 50 (nr 751-800). Også disse var basert på Strømmens selvbærende konstruksjon fra 30-tallet, men de var større, og det var brukt mer stål i rammeverket. I 1948-49 ble det dessuten levert 30 tilsvarende dieselbusser med Leyland-motor og forvalgsgir. Dieselbussene fikk en litt annen utførelse av fronten, med skrå vinduer, noe som var en forbedring etter at det var blitt klaget på reflekser i glasset. I 1951 ble så de ti siste trolleybussene levert fra Strømmen (nr 801-810). Dermed var samtlige av Oslos trolleybusser levert av Strømmens Værksted, og samtlige hadde selvbærende karosseri.

Som en liten kuriositet kan vi fortelle at de ti siste trolleybussene ble levert over et år før det var bruk for dem, og noen av dem ble stående like lenge før de ble registrert og satt i trafikk. A-15810 er levert tidlig i 1951, men ble ikke satt i trafikk før 12. februar 1952. Tre dager senere startet de Olympiske Leker i hovedstaden.

De 50 vognene fra 1947-49 hadde elektrisk utstyr fra Vickers, mens de ti siste hadde utstyr fra NEBB. Motorene på NEBB-trolleybussene var litt svakere, og derfor ble de konsekvent satt inn på den ruten som hadde minst stigninger, linje 21 fra Skillebekk til Carl Berners plass. Da trolleybussnettet ble redusert tidlig på 60-tallet ble de ti NEBB-trolleybussene også utrangert først. Imidlertid var det bruk for dem i en annen by med trolleybusser ikke langt unna, i Drammen. Åtte av NEBB-trolleybussene ble solgt til Drammen Kommunale Trikk, men kun fire av dem kom i trafikk, deriblant A-15810 som nå ble hetende F-5026. En vesentlig endring måtte gjøres med bussen først, i Drammen benyttet man nemlig kun én stang med splitt på toppen.

Slik var gamle nr 810 i trafikk til siste dag med trolleybuss i Drammen i juni 1967. Sammen med DKT nr 11 ble den sendt til Oslo og LTF for bevaring mens det ennå gikk trolleybusser i Oslo. Dessverre lot det seg ikke gjøre å bevare en av de langt mer typiske Vickers-trolleybussene som ble kjørt helt til februar 1968. I 1983 gjenoppstod nr 810 som Oslo-trolleybuss, nylakkert og med Akershus-silhuetten. Interiøret er også pusset opp, men det gjenstår arbeider omkring dørene og førerplassen. Det gjenstår også å gjøre trolleybussen kjørbar, men blir ikke komplett uten opphenging av kjøretråd. Det er behøver slett ikke være noen uoverkommelig oppgave.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1951-1952 Oslo Sporveier 810   Sølv/blå Avstilt
1952-1962 Oslo Sporveier 810 A-15810 Sølv/blå  
1963-1967 Drammen Kommunale Trikk 26 F-5026 Sølv/blå  
1967-1983 LTF 26   Sølv/blå Bevart
1983- LTF 810   Sølv/blå Bevart