Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 810

8 byte lagt til, 17. okt. 2015 kl. 13:50
m
Lagt til linker
Som en liten kuriositet kan vi fortelle at de ti siste trolleybussene ble levert over et år før det var bruk for dem, og noen av dem ble stående like lenge før de ble registrert og satt i trafikk. A-15810 er levert tidlig i 1951, men ble ikke satt i trafikk før 12. februar 1952. Tre dager senere startet de Olympiske Leker i hovedstaden.
De 50 vognene fra 1947-49 hadde elektrisk utstyr fra [[Vickers]], mens de ti siste hadde utstyr fra [[NEBB]]. Motorene på NEBB-trolleybussene var litt svakere, og derfor ble de konsekvent satt inn på den ruten som hadde minst stigninger, linje 21 fra Skillebekk til Carl Berners plass. Da trolleybussnettet ble redusert tidlig på 60-tallet ble de ti NEBB-trolleybussene også utrangert først. Imidlertid var det bruk for dem i en annen by med trolleybusser ikke langt unna, i Drammen. Åtte av NEBB-trolleybussene ble solgt til Drammen Kommunale Trikk, men kun fire av dem kom i trafikk, deriblant A-15810 som nå ble hetende F-5026. En vesentlig endring måtte gjøres med bussen først, i Drammen benyttet man nemlig kun én stang med splitt på toppen.
Slik var gamle nr 810 i trafikk til siste dag med trolleybuss i Drammen i juni 1967. Sammen med DKT nr 11 ble den sendt til Oslo og LTF for bevaring mens det ennå gikk trolleybusser i Oslo. Dessverre lot det seg ikke gjøre å bevare en av de langt mer typiske Vickers-trolleybussene som ble kjørt helt til februar 1968. I 1983 gjenoppstod nr 810 som Oslo-trolleybuss, nylakkert og med Akershus-silhuetten. Interiøret er også pusset opp, men det gjenstår arbeider omkring dørene og førerplassen. Det gjenstår også å gjøre trolleybussen kjørbar, men blir ikke komplett uten opphenging av kjøretråd. Det er behøver slett ikke være noen uoverkommelig oppgave.