Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 745

504 byte lagt til, 1. jan. 2016 kl. 22:42
m
Tilbakestilte endring av Pywikibot (diskusjon) til siste versjon av Php
<onlyinclude>{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1939|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Strømmen]] |chassis_ekstra=(selvbærende)|motor=[[Hall_Scott|Hall-Scott]] ABHS 25|ytelse=117|lengde=9,30|bredde=2,30|akselavstand=5,00|egenvekt=5,58|sitteplasser=26|ståplasser=29|bildesidebilde=OS745_001.jpg|tabellbilde=OS745 001 crop.jpg|plassering=[[Vognhall 5]]}}</onlyinclude>Strømmens Værksted startet i 1929 på oppdrag fra Oslo Sporveier å produsere lettvektsbusser ved bruk av aluminium og ved å la chassiset være en integrert del av karosseriet, eksemplifisert ved den bevarte [[OS 177|A-177]] fra 1932. I den delvis selvbærende konstruksjonen var det brukt både stål, aluminium og treverk. Neste skritt i utviklingen var å lage en buss utelukkende av aluminium, og prototypen så dagens lys i 1935.
Den lå på alle måter langt foran sin tid; selvbærende karosseri, helt i aluminium, uavhengig fjæring på alle hjul, motoren liggende under gulvet, halvautomatisk gir. Karosseriet uten utstyr var så lett at fire mann kunne bære det, og i driftsklar stand veide bussen kun fem tonn. Det strømlinjeformede karosseriet ble understreket av en dråpeformet hale, som et par år senere skulle gi inspirasjon til den velkjente fasongen på gullfisk-sporvognene. Prototypen ble fulgt opp av en serieproduksjon på 30 busser i 1936-37, kalt type B6. Så langt vi kjenner til var dette verdens første serieproduksjon av selvbærende busser.
Bussen er for tiden ikke kjørbar på grunn av feil med bremsene.
 
==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
|-
|-
| Tidsepoke
| Eier
| Internnr
| Reg-nr
| Farge
| Merknad
|-
| 1939-1959
| Oslo Sporveier
| 745
| A-15745
| Sølv/blå
|  
|-
| 1959-1989
| Oslo Sporveier
| 745
|  
| Sølv/blå
| Bevart
|-
| 1989-
| LTF
| 745
| A-15745
| Sølv/blå
| Bevart
|}
<gallery>