Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 720»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 6: Linje 6:
  
 
Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.
 
Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.
 
  
 
'''Oversikt over bussens historie'''
 
'''Oversikt over bussens historie'''
Linje 38: Linje 37:
 
|Sølv/blå
 
|Sølv/blå
 
|Bevart
 
|Bevart
 +
|}
 +
 +
'''Oversikt over type Leyland Worldmaster'''
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! Internnumre
 +
! Anskaffet
 +
! [[:Kategori:Karosseri|Karosserifabrikk]]
 +
! Merknad
 +
! Utrangert
 +
! Bevart
 +
|-
 +
| 901-915
 +
| 1956
 +
| [[Strømmen]]
 +
| Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet
 +
| 1969
 +
|  
 +
|-
 +
| 916-919
 +
| 1958
 +
| [[VBK]]
 +
|  
 +
| 1970
 +
|  
 +
|-
 +
| 920-929
 +
| 1957-58
 +
| [[Larvik]]
 +
|  
 +
| 1972
 +
|  
 +
|-
 +
| 930-945
 +
| 1958-59
 +
| [[Strømmen]]
 +
|  
 +
| 1972-74
 +
| 930
 +
|-
 +
| 946-949
 +
| 1959
 +
| [[Strømmen]]
 +
| For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør
 +
| 1970
 +
|  
 +
|-
 +
| 950-951
 +
| 1961
 +
| [[Larvik]]
 +
| Turbusser, uten brønn og fast konduktør
 +
| 1975
 +
|  
 +
|-
 +
| 952-989
 +
| 1961
 +
| [[Høka]]
 +
| Identisk med Strømmen-bussene 930-945
 +
| 1975-76
 +
|  
 +
|-
 +
| 990-999
 +
| 1961-62
 +
| [[Larvik]]
 +
| Svært lik Strømmen-bussene 930-945
 +
| 1974
 +
|  
 +
|-
 +
| 700-714
 +
| 1962-63
 +
| [[VBK]]
 +
|  
 +
| 1976
 +
|  
 +
|-
 +
| 715-729
 +
| 1964
 +
| [[VBK]]
 +
|  
 +
| 1977
 +
| 720
 
|}
 
|}
  
Linje 48: Linje 128:
 
File:OS720_009.jpg
 
File:OS720_009.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 
 
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]
 

Revisjonen fra 11. okt. 2015 kl. 12:57

OS720 1.jpg

Fakta

Byggeår: 1964
Karosseri: VBK
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,35 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 30
Ståplasser: 55


Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.

Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.

Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1964-1977 Oslo Sporveier 720 A-15720 Sølv/blå
1977-1994 LTF 720 DC 47368 Sølv/blå Bevart
1994- LTF 720 A-15720 Sølv/blå Bevart

Oversikt over type Leyland Worldmaster

Internnumre Anskaffet Karosserifabrikk Merknad Utrangert Bevart
901-915 1956 Strømmen Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet 1969  
916-919 1958 VBK   1970  
920-929 1957-58 Larvik   1972  
930-945 1958-59 Strømmen   1972-74 930
946-949 1959 Strømmen For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør 1970  
950-951 1961 Larvik Turbusser, uten brønn og fast konduktør 1975  
952-989 1961 Høka Identisk med Strømmen-bussene 930-945 1975-76  
990-999 1961-62 Larvik Svært lik Strømmen-bussene 930-945 1974  
700-714 1962-63 VBK   1976  
715-729 1964 VBK   1977 720