Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 720»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Tilstand)
 
(29 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Buss|byggeår=1964|karosseri=[[VBK]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1]|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,35|bredde=2,45|akselavstand=6,10m|egenvekt=8,85|sitteplasser=30|ståplasser=55}}
+
<onlyinclude>
 +
{{Buss{{{type|}}}|
 +
internnummer={{{internnummer}}}|
 +
byggeår=1964|
 +
karosseri=[[VBK]]|
 +
chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|
 +
motor=680/76E|
 +
ytelse=150|
 +
lengde=12,35|
 +
bredde=2,45|
 +
akselavstand=6,10|
 +
egenvekt=8,85|
 +
sitteplasser=30|
 +
ståplasser=55|
 +
bilde=OS720 1.jpg|
 +
plassering=[[Ulven]]}}
 +
</onlyinclude>
 +
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]].
 +
 
 +
Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.
 +
 
 +
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av [[VBK]] i henholdsvis 1962 og 1964. [[VBK]] hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
 +
 
 +
Bussen har stod en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Etter lang tids venting kom ny rute på plass.
 +
 
 +
Bussen er registrert og kjørbar.
 +
 
 +
==Oversikt over bussens historie==
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
!Tidsepoke
 +
!Eier
 +
!Internnr
 +
!Reg-nr
 +
!Farge
 +
!Merknad
 +
|-
 +
|1964-1977
 +
| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]
 +
|720
 +
|A-15720
 +
|Sølv/blå
 +
|
 +
|-
 +
|1977-1994
 +
|LTF
 +
|720
 +
|DC 47368
 +
|Sølv/blå
 +
|Bevart
 +
|-
 +
|1994-
 +
|LTF
 +
|720
 +
|A-15720
 +
|Sølv/blå
 +
|Bevart
 +
|}
 +
 
 +
==Oversikt over type Leyland Worldmaster==
 +
{| class="wikitable"
 +
|-
 +
! Internnumre
 +
! Anskaffet
 +
! [[:Kategori:Karosserifabrikker|Karosserifabrikk]]
 +
! Merknad
 +
! Utrangert
 +
! Bevart
 +
|-
 +
| 901-915
 +
| 1956
 +
| [[Strømmen]]
 +
| Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet
 +
| 1969
 +
|  
 +
|-
 +
| 916-919
 +
| 1958
 +
| [[VBK]]
 +
|  
 +
| 1970
 +
|  
 +
|-
 +
| 920-929
 +
| 1957-58
 +
| [[Larvik]]
 +
|  
 +
| 1972
 +
|  
 +
|-
 +
| 930-945
 +
| 1958-59
 +
| [[Strømmen]]
 +
|  
 +
| 1972-74
 +
| [[OS 285|930]]
 +
|-
 +
| 946-949
 +
| 1959
 +
| [[Strømmen]]
 +
| For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør
 +
| 1970
 +
|  
 +
|-
 +
| 950-951
 +
| 1961
 +
| [[Larvik]]
 +
| Turbusser, uten brønn og fast konduktør
 +
| 1975
 +
|  
 +
|-
 +
| 952-989
 +
| 1961
 +
| [[Høka]]
 +
| Identisk med Strømmen-bussene 930-945
 +
| 1975-76
 +
|  
 +
|-
 +
| 990-999
 +
| 1961-62
 +
| [[Larvik]]
 +
| Svært lik Strømmen-bussene 930-945
 +
| 1974
 +
|  
 +
|-
 +
| 700-714
 +
| 1962-63
 +
| [[VBK]]
 +
|  
 +
| 1976
 +
|  
 +
|-
 +
| 715-729
 +
| 1964
 +
| [[VBK]]
 +
|  
 +
| 1977
 +
| 720
 +
|}
 +
 
 +
<gallery>
 +
File:OS720_007.jpg
 +
File:OS720_005.jpg
 +
File:OS720_003.jpg
 +
File:OS720_011.jpg
 +
File:OS720_013.jpg
 +
File:OS720_009.jpg
 +
</gallery>
 +
 
 +
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Nåværende revisjon fra 6. jul. 2019 kl. 22:32

OS720 1.jpg

Fakta

Byggeår: 1964
Karosseri: VBK
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,35 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 30
Ståplasser: 55
Plassering: Ulven

AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk.

Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.

Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.

Bussen har stod en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Etter lang tids venting kom ny rute på plass.

Bussen er registrert og kjørbar.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1964-1977 Oslo Sporveier 720 A-15720 Sølv/blå
1977-1994 LTF 720 DC 47368 Sølv/blå Bevart
1994- LTF 720 A-15720 Sølv/blå Bevart

Oversikt over type Leyland Worldmaster

Internnumre Anskaffet Karosserifabrikk Merknad Utrangert Bevart
901-915 1956 Strømmen Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet 1969  
916-919 1958 VBK   1970  
920-929 1957-58 Larvik   1972  
930-945 1958-59 Strømmen   1972-74 930
946-949 1959 Strømmen For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør 1970  
950-951 1961 Larvik Turbusser, uten brønn og fast konduktør 1975  
952-989 1961 Høka Identisk med Strømmen-bussene 930-945 1975-76  
990-999 1961-62 Larvik Svært lik Strømmen-bussene 930-945 1974  
700-714 1962-63 VBK   1976  
715-729 1964 VBK   1977 720