Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 720»
m (Tilstand) |
|||
(25 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | {{Buss|byggeår=1964|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,35|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=8,85|sitteplasser=30|ståplasser=55|bilde=OS720 1.jpg}} | + | <onlyinclude> |
+ | {{Buss{{{type|}}}| | ||
+ | internnummer={{{internnummer}}}| | ||
+ | byggeår=1964| | ||
+ | karosseri=[[VBK]]| | ||
+ | chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1| | ||
+ | motor=680/76E| | ||
+ | ytelse=150| | ||
+ | lengde=12,35| | ||
+ | bredde=2,45| | ||
+ | akselavstand=6,10| | ||
+ | egenvekt=8,85| | ||
+ | sitteplasser=30| | ||
+ | ståplasser=55| | ||
+ | bilde=OS720 1.jpg| | ||
+ | plassering=[[Ulven]]}} | ||
+ | </onlyinclude> | ||
+ | AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]]. | ||
− | + | Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958. | |
− | [[ | + | Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av [[VBK]] i henholdsvis 1962 og 1964. [[VBK]] hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene. |
+ | |||
+ | Bussen har stod en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Etter lang tids venting kom ny rute på plass. | ||
+ | |||
+ | Bussen er registrert og kjørbar. | ||
+ | |||
+ | ==Oversikt over bussens historie== | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | !Tidsepoke | ||
+ | !Eier | ||
+ | !Internnr | ||
+ | !Reg-nr | ||
+ | !Farge | ||
+ | !Merknad | ||
+ | |- | ||
+ | |1964-1977 | ||
+ | | [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]] | ||
+ | |720 | ||
+ | |A-15720 | ||
+ | |Sølv/blå | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |1977-1994 | ||
+ | |LTF | ||
+ | |720 | ||
+ | |DC 47368 | ||
+ | |Sølv/blå | ||
+ | |Bevart | ||
+ | |- | ||
+ | |1994- | ||
+ | |LTF | ||
+ | |720 | ||
+ | |A-15720 | ||
+ | |Sølv/blå | ||
+ | |Bevart | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==Oversikt over type Leyland Worldmaster== | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! Internnumre | ||
+ | ! Anskaffet | ||
+ | ! [[:Kategori:Karosserifabrikker|Karosserifabrikk]] | ||
+ | ! Merknad | ||
+ | ! Utrangert | ||
+ | ! Bevart | ||
+ | |- | ||
+ | | 901-915 | ||
+ | | 1956 | ||
+ | | [[Strømmen]] | ||
+ | | Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet | ||
+ | | 1969 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 916-919 | ||
+ | | 1958 | ||
+ | | [[VBK]] | ||
+ | | | ||
+ | | 1970 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 920-929 | ||
+ | | 1957-58 | ||
+ | | [[Larvik]] | ||
+ | | | ||
+ | | 1972 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 930-945 | ||
+ | | 1958-59 | ||
+ | | [[Strømmen]] | ||
+ | | | ||
+ | | 1972-74 | ||
+ | | [[OS 285|930]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 946-949 | ||
+ | | 1959 | ||
+ | | [[Strømmen]] | ||
+ | | For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør | ||
+ | | 1970 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 950-951 | ||
+ | | 1961 | ||
+ | | [[Larvik]] | ||
+ | | Turbusser, uten brønn og fast konduktør | ||
+ | | 1975 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 952-989 | ||
+ | | 1961 | ||
+ | | [[Høka]] | ||
+ | | Identisk med Strømmen-bussene 930-945 | ||
+ | | 1975-76 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 990-999 | ||
+ | | 1961-62 | ||
+ | | [[Larvik]] | ||
+ | | Svært lik Strømmen-bussene 930-945 | ||
+ | | 1974 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 700-714 | ||
+ | | 1962-63 | ||
+ | | [[VBK]] | ||
+ | | | ||
+ | | 1976 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 715-729 | ||
+ | | 1964 | ||
+ | | [[VBK]] | ||
+ | | | ||
+ | | 1977 | ||
+ | | 720 | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | File:OS720_007.jpg | ||
+ | File:OS720_005.jpg | ||
+ | File:OS720_003.jpg | ||
+ | File:OS720_011.jpg | ||
+ | File:OS720_013.jpg | ||
+ | File:OS720_009.jpg | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Bensin- og dieselbusser]] |
Nåværende revisjon fra 6. jul. 2019 kl. 22:32
Fakta
Byggeår: | 1964 |
---|---|
Karosseri: | VBK |
Chassis: | Leyland WM LERT 2/1 |
Motor: | 680/76E |
Ytelse: | 150 HK |
Lengde: | 12,35 m |
Bredde: | 2,45 m |
Akselavstand: | 6,10 m |
Egenvekt: | 8,85 tonn |
Sitteplasser: | 30 |
Ståplasser: | 55 |
Plassering: | Ulven |
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk.
Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
Bussen har stod en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Etter lang tids venting kom ny rute på plass.
Bussen er registrert og kjørbar.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1964-1977 | Oslo Sporveier | 720 | A-15720 | Sølv/blå | |
1977-1994 | LTF | 720 | DC 47368 | Sølv/blå | Bevart |
1994- | LTF | 720 | A-15720 | Sølv/blå | Bevart |
Oversikt over type Leyland Worldmaster
Internnumre | Anskaffet | Karosserifabrikk | Merknad | Utrangert | Bevart |
---|---|---|---|---|---|
901-915 | 1956 | Strømmen | Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet | 1969 | |
916-919 | 1958 | VBK | 1970 | ||
920-929 | 1957-58 | Larvik | 1972 | ||
930-945 | 1958-59 | Strømmen | 1972-74 | 930 | |
946-949 | 1959 | Strømmen | For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør | 1970 | |
950-951 | 1961 | Larvik | Turbusser, uten brønn og fast konduktør | 1975 | |
952-989 | 1961 | Høka | Identisk med Strømmen-bussene 930-945 | 1975-76 | |
990-999 | 1961-62 | Larvik | Svært lik Strømmen-bussene 930-945 | 1974 | |
700-714 | 1962-63 | VBK | 1976 | ||
715-729 | 1964 | VBK | 1977 | 720 |