Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 720

2 737 byte lagt til, 6. jul. 2019 kl. 22:32
m
Tilstand
<onlyinclude>{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1964|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,35|bredde=2,45|akselavstand=6,10m10|egenvekt=8,85|sitteplasser=30|ståplasser=55|bilde=OS720 1.jpg|plassering=[[Ulven]]}}</onlyinclude>AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]]. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958. Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av [[VBK]] i henholdsvis 1962 og 1964. [[VBK]] hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene. Bussen har stod en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Etter lang tids venting kom ny rute på plass. Bussen er registrert og kjørbar. ==Oversikt over bussens historie=={| class="wikitable"|-!Tidsepoke!Eier!Internnr!Reg-nr!Farge!Merknad|-|1964-1977| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]|720|A-15720|Sølv/blå||-|1977-1994|LTF|720|DC 47368|Sølv/blå|Bevart|-|1994-|LTF|720|A-15720|Sølv/blå|Bevart|} ==Oversikt over type Leyland Worldmaster=={| class="wikitable"|-! Internnumre! Anskaffet! [[:Kategori:Karosserifabrikker|Karosserifabrikk]]! Merknad! Utrangert! Bevart|-| 901-915| 1956| [[Strømmen]]| Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet| 1969|  |-| 916-919| 1958| [[VBK]]|  | 1970|  |-| 920-929| 1957-58| [[Larvik]]|  | 1972|  |-| 930-945| 1958-59| [[Strømmen]]|  | 1972-74| [[OS 285|930]]|-| 946-949| 1959| [[Strømmen]]| For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør| 1970|  |-| 950-951| 1961| [[Larvik]]| Turbusser, uten brønn og fast konduktør| 1975|  |-| 952-989| 1961| [[Høka]]| Identisk med Strømmen-bussene 930-945| 1975-76|  |-| 990-999| 1961-62| [[Larvik]]| Svært lik Strømmen-bussene 930-945| 1974|  |-| 700-714| 1962-63| [[VBK]]|  | 1976|  |-| 715-729| 1964| [[VBK]]|  | 1977| 720|} <gallery>File:OS720_007.jpgFile:OS720_005.jpgFile:OS720_003.jpgFile:OS720_011.jpgFile:OS720_013.jpgFile:OS720_009.jpg</gallery> [[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]