Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 720»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 2: Linje 2:
  
 
Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]]. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.
 
Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]]. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.
 +
 +
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
 +
 +
Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.
  
 
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]
 
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]

Revisjonen fra 10. okt. 2015 kl. 21:56

OS720 1.jpg

Fakta

Byggeår: 1964
Karosseri: VBK
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,35 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 30
Ståplasser: 55


Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.

Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.

Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.