Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 720»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Anders Birkenes flyttet siden Oslo Sporveier nr 720 til OS 720)
Linje 1: Linje 1:
{{Buss|byggeår=1964|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,35|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=8,85|sitteplasser=30|ståplasser=55|bilde=OS720 1.jpg}}
+
<onlyinclude>
 
+
{{Buss{{{type|}}}|byggeår=1964|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,35|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=8,85|sitteplasser=30|ståplasser=55|bilde=OS720 1.jpg}}
 +
</onlyinclude>
 
Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]]. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.
 
Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]]. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.
  

Revisjonen fra 11. okt. 2015 kl. 15:11

OS720 1.jpg

Fakta

Byggeår: 1964
Karosseri: VBK
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,35 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 30
Ståplasser: 55


Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.

Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.

Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1964-1977 Oslo Sporveier 720 A-15720 Sølv/blå
1977-1994 LTF 720 DC 47368 Sølv/blå Bevart
1994- LTF 720 A-15720 Sølv/blå Bevart

Oversikt over type Leyland Worldmaster

Internnumre Anskaffet Karosserifabrikk Merknad Utrangert Bevart
901-915 1956 Strømmen Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet 1969  
916-919 1958 VBK   1970  
920-929 1957-58 Larvik   1972  
930-945 1958-59 Strømmen   1972-74 930
946-949 1959 Strømmen For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør 1970  
950-951 1961 Larvik Turbusser, uten brønn og fast konduktør 1975  
952-989 1961 Høka Identisk med Strømmen-bussene 930-945 1975-76  
990-999 1961-62 Larvik Svært lik Strømmen-bussene 930-945 1974  
700-714 1962-63 VBK   1976  
715-729 1964 VBK   1977 720