Oslo Sporveier nr 70 (ex KSS 70)

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

OS70 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1913
Fabrikant: Falkenried
El-utstyr: Siemens-Schuckert
Motor: D58wf
Ytelse: 2x42 kW
Lengde: 11,20 m
Vognkasse: 10,50 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 3,20 m
Egenvekt: 13,50 tonn
Sitteplasser: 24
Ståplasser: 28
Plassering: Grefsen


SS-vognene er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter alle vogner med numre mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra 1924). Vognkassene forekom i flere varianter, de var også bygd av forskjellige fabrikker, men teknisk var de helt identiske, med motorer av type D58wf og kontrollere av type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle tilhengere med samme type understell, og mer eller mindre matchende vognkasse, gikk også under navnet SS.

Vognene 61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med kupeens vinduer delt inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried og Skabo i 1913-14, hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene 58-60 fra 1912 (levert til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6 meter lang men forlenget til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år (levert til KSS) var identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget. Vognene 103-120 (alle levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med den synlige forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er bygd mye senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et vesentlig punkt – de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var ikke lengre enn de andre korte SS-vognene).

SS-vognene preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne tiden skjedde det bemerkelsesverdig få forandringer. Mens tilsvarende gammelt materiell på kontinentet ble modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere og ny innredning, nøyde man seg her med å skifte fargede lanterner til en enkelt lysende linjenummerkasse (1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye plattformdører (1954-56). Frem til da hadde man kjørt med åpne dører på den ene siden, nå fikk føreren en dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med en spake. De fleste av de lange SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen av dem tok til for fullt. Siste trafikkdag for de gamle to-akslingene var 24. juni 1968, men en håndfull SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner til godt opp på 90-tallet.

Vogn 70 har i all sin tid hatt det samme nummeret, først hos Grønntrikken, så hos Oslo Sporveier. Etter at den ble tatt ut av daglig trafikk i 1968 ble den avstilt. Fra 1975 til 1991 fungerte den som rangeringsvogn på Grefsen. I 1993 ble den sendt til Göteborg for helrenovering, klar for det store sporveisjubileet året etter. Etter det har den fungert som utleievogn sammen med tilhenger 647, med et kort avbrudd etter at kjørespenningen i år 2000 ble økt fra 600 til 750 volt. Etter å ha gjennomgått en test ble den også godkjent for den høyere spenningen, uten at det er foretatt noen modifiseringer. Vognen er fremdeles i Sporveiens eie, men disponeres av Sporveismuseet for utleiekjøring.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1913-1924 Kristiania Sporveisselskab 70 Grønn (/brun)  
1924-1968 Oslo Sporveier 70 Blå/krem  
1968-1975 Oslo Sporveier 70 Blå/krem Avstilt
1975-1991 Oslo Sporveier 70 Blå/krem Rangeringsvogn
1991- Oslo Sporveier 70 Blå/krem Museumsvogn i drift siden 1994

Oversikt over type SS

OS numre Opprinnelig selskap og numre Byggeår Vognkasse-fabrikk Kjennetegn Utrangert Bevart
41-47 KSS 61-67 (Opprinnelig 221-227) 1912 Skabo Kort pl, langt-kort-langt vindu 1951-63  
48-57 KES 320-329 1918-20 KES/Falkenried Kort pl, langt-kort-langt vindu 1952-67 50
58-60 KES 194-196 1912 Skabo Forlenget pl, langt-kort-langt vindu 1946-66  
61-63 KES 197-199 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1946-60  
64-65 KES 300-301 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-67  
66-67 KSS 501-502 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966  
68-74 KSS 68-74 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 70, 71, 74
75-82 KSS 75-82 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68  
83-92 KSS 83-92 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1962-68 87, 90, 91
93-100 KSS 93-100 1914 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 95, 96
101-102 KSS 503-504 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1953-66  
103-110 KES 302-309 1913 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68 108
111-114 KES 310-313 1913 Falkenried Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68  
115-120 KES 314-319 1914 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1944-68