Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 70 (ex KSS 70)

5 156 byte lagt til, 2. nov. 2015 kl. 20:27
bot: Automatisk import
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1913|
fabrikant=[[Falkenried]]|
el-utstyr=[[SS|Siemens-Schuckert]]|
motor=D58wf|
ytelse=2x42|
lengde=11,20 (vognk. 10,50 )|
bredde=2,00|
akselavstand=3,20|
egenvekt=13,50|
sitteplasser=24|
ståplasser=28|
internnummer=OS 70 (ex KSS 70)|
bilde=OS70_002.jpg|
plassering=[[Grefsen]]}}
</onlyinclude>
SS-vognene er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter alle vogner med numre mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra 1924). Vognkassene forekom i flere varianter, de var også bygd av forskjellige fabrikker, men teknisk var de helt identiske, med motorer av type D58wf og kontrollere av type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle tilhengere med samme type understell, og mer eller mindre matchende vognkasse, gikk også under navnet SS.

Vognene 61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med kupeens vinduer delt inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried og Skabo i 1913-14, hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene 58-60 fra 1912 (levert til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6 meter lang men forlenget til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år (levert til KSS) var identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget. Vognene 103-120 (alle levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med den synlige forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er bygd mye senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et vesentlig punkt – de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var ikke lengre enn de andre korte SS-vognene).

SS-vognene preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne tiden skjedde det bemerkelsesverdig få forandringer. Mens tilsvarende gammelt materiell på kontinentet ble modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere og ny innredning, nøyde man seg her med å skifte fargede lanterner til en enkelt lysende linjenummerkasse (1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye plattformdører (1954-56). Frem til da hadde man kjørt med åpne dører på den ene siden, nå fikk føreren en dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med en spake. De fleste av de lange SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen av dem tok til for fullt. Siste trafikkdag for de gamle to-akslingene var 24. juni 1968, men en håndfull SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner til godt opp på 90-tallet.

Vogn 70 har i all sin tid hatt det samme nummeret, først hos Grønntrikken, så hos Oslo Sporveier. Etter at den ble tatt ut av daglig trafikk i 1968 ble den avstilt. Fra 1975 til 1991 fungerte den som rangeringsvogn på Grefsen. I 1993 ble den sendt til Göteborg for helrenovering, klar for det store sporveisjubileet året etter. Etter det har den fungert som utleievogn sammen med tilhenger 647, med et kort avbrudd etter at kjørespenningen i år 2000 ble økt fra 600 til 750 volt. Etter å ha gjennomgått en test ble den også godkjent for den høyere spenningen, uten at det er foretatt noen modifiseringer. Vognen er fremdeles i Sporveiens eie, men disponeres av Sporveismuseet for utleiekjøring.

  *Opprinnelig 221-227

{| class="wikitable"
|-
! Tidsepoke
! Eier
! Internnr
! Farge
! Merknad
|-
| 1913-1924
| [[Kristiania Sporveisselskab]]
| 70
| Grønn (/brun)
|  
|-
| 1924-1968
| [[Oslo Sporveier]]
| 70
| Blå/krem
|  
|-
| 1968-1975
| [[Oslo Sporveier]]
| 70
| Blå/krem
| Avstilt
|-
| 1975-1991
| [[Oslo Sporveier]]
| 70
| Blå/krem
| Rangeringsvogn
|-
| 1991-
| [[Oslo Sporveier]]
| 70
| Blå/krem
| Museumsvogn i drift siden 1994
|}
{| class="wikitable"
|-
! OS numre
! Opprinnelig selskap og numre
! Byggeår
! Vognkasse-fabrikk
! Kjennetegn
! Utrangert
! Bevart
|-
| 41-47
| KSS 61-67*
| 1912
| Skabo
| Kort pl, langt-kort-langt vindu
| 1951-63
|  
|-
| 48-57
| KES 320-329
| 1918-20
| KES/Falkenried
| Kort pl, langt-kort-langt vindu
| 1952-67
| 50
|-
| 58-60
| KES 194-196
| 1912
| Skabo
| Forlenget pl, langt-kort-langt vindu
| 1946-66
|  
|-
| 61-63
| KES 197-199
| 1913
| Skabo
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1946-60
|  
|-
| 64-65
| KES 300-301
| 1913
| Skabo
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1966-67
|  
|-
| 66-67
| KSS 501-502
| 1914
| Falkenried
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1966
|  
|-
| 68-74
| KSS 68-74
| 1913
| Falkenried
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1966-68
| [[OS 70, 71, 74|70, 71, 74]]
|-
| 75-82
| KSS 75-82
| 1913
| Skabo
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1966-68
|  
|-
| 83-92
| KSS 83-92
| 1913
| Falkenried
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1962-68
| [[OS 87, 90, 91|87, 90, 91]]
|-
| 93-100
| KSS 93-100
| 1914
| Skabo
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1966-68
| [[OS 95, 96|95, 96]]
|-
| 101-102
| KSS 503-504
| 1914
| Falkenried
| Lang pl, langt-kort-langt vindu
| 1953-66
|  
|-
| 103-110
| KES 302-309
| 1913
| Herbrand
| Lang pl, 5 korte vinduer
| 1966-68
| [[OS 108|108]]
|-
| 111-114
| KES 310-313
| 1913
| Falkenried
| Lang pl, 5 korte vinduer
| 1966-68
|  
|-
| 115-120
| KES 314-319
| 1914
| Herbrand
| Lang pl, 5 korte vinduer
| 1944-68
|  
|}
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS70_001.jpg
File:OS70_002.jpg
File:OS70_003.jpg
File:OS70_005.jpg
</gallery>
</div>
1 454

redigeringer