Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 6 (ex KSS 6)

81 byte fjernet, 2. nov. 2015 kl. 22:20
Diverse redigering etter migrering
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1918 <noinclude> (deler fra 1899)</noinclude>|
fabrikant=[[KSS]] / [[Breslau]]|
el-utstyr=[[UEG]] / [[AEG]]|
ståplasser=44|
internnummer=[[OS 6 (ex KSS 6)]]|
bilde=OS6_002OS6_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Litt forvirrende kan det være at vogn nr 6 vekselvis presenteres som en vogn fra 1899 eller en vogn fra 1918. Begge deler er riktig, og hva man velger kommer an på hva man legger i begrepet ”byggeår”. Historien starter i 1899, da Kristiania Sporveisselskab legger om til elektrisk drift og kjøper inn 47 motorvogner med el-utstyr fra UEG. Vognene med numrene 20-34 bygges ved Falkenried i Hamburg, mens leverandøren av numrene 1-19 og 35-47 i følge gamle lister kun omtales som ”Breslau”. Fabrikken var etter alt å dømme Breslauer AG für Eisenbahnwagenbau, også kjent som Linke, en av forløperne til Linke-Hofmann-Busch-konsernet.
Mens forvandlingen i 1918 var omfattende, skjedde det bemerkelsesverdig lite i resten av tiden nr 6 var i drift. De mest synlige endringene er linjenummerlanternen fra midten av 20-tallet og pantografen fra 50-tallet. Den har også i behold rekken av innvendige lyskasser over vinduene. De ble brukt til reklame, og fantes fra omkring 1920 på alle motorvogner og de fleste tilhengere, men ble begynt fjernet på 60-tallet. Derfor fremstår den i dag som en av de mest autentiske av de eldste sporvognene. I 1961 ble alle AEG-vognene tatt ut av trafikken. Vogn 6 ble da tatt vare på og overlatt til Norsk Teknisk Museum, som fortsatt eier den. Siden 1985 har den vært utstilt i Sporveismuseet.
 
Bilde 3 under viser KSS 6 fra 1899, som i 1918 avga vognkassen til den nye KSS 6.
{| class="wikitable"
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS6_001.jpg
File:OS6_002.jpg
File:OS6_007.jpg
File:OS6_009.jpg