Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 563

49 byte fjernet, 14. mai 2016 kl. 10:18
Diverse redigering etter migrering
'''Oslo Sporveier nr 563'''
<onlyinclude>
{{TrikkTilhenger{{{type|}}}|
byggeår=1956|
fabrikant=[[Strømmen]]|
ståplasser=46|
internnummer=OS 563|
bilde=OS563_002OS563_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Da Oslo fikk sine første Høka-sporvogner i 1952 hadde man opprinnelig sett for seg å skulle kjøre dem enkle. De hadde da også plass til like mange som i et gammelt to-akslet tog. Men Høka-motorvognene kunne jo lett dra en tilhenger, og ganske snart så man at det var penger å spare på enda større tog. Så bygget man i årene 1953 til 1956 først ”stivkjelkene”, nye vognkasser på gamle understell. Billig ble det, men kanskje ikke fullt så vellykket. Og snart skulle man ha flere vogner til Lambertseterbanen. Etter å ha vurdert anskaffelse av multippelkjørbare motorvogner landet man på flere Høka-motorvogner med tilsvarende boggivogner, bare litt kortere. De 30 boggitilhengerne ble av kapasitetsmessige årsaker fordelt på leverandørene Høka med 12 vogner (nr 551-562, alle levert 1956) og Strømmen med 18 (nr 563-580, levert 1956-57). Tilsynelatende identiske, men kjennere visste forskjellen – Strømmen-vognene hadde ikke den ekstra innfelte kanten for vinduslistene, slik at glassene kom et par centimeter lenger ut. Vår vogn er levert av Strømmen i 1956.
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS563_001.jpg
File:OS563_002.jpg
File:OS563_003.jpg
File:OS563_009.jpg

Navigasjonsmeny