Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 563

2 645 byte lagt til, 15. nov. 2015 kl. 22:12
bot: Automatisk import
'''Oslo Sporveier nr 563'''
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1956|
fabrikant=[[Strømmen]]|
lengde=12,44 (vognk. 12,00 )|
bredde=2,50|
akselavstand=1,80|
boggiavstand=4,90|
egenvekt=11,60|
sitteplasser=38|
ståplasser=46|
internnummer=OS 563|
bilde=OS563_002.jpg|
plassering=?}}
</onlyinclude>
Da Oslo fikk sine første Høka-sporvogner i 1952 hadde man opprinnelig sett for seg å skulle kjøre dem enkle. De hadde da også plass til like mange som i et gammelt to-akslet tog. Men Høka-motorvognene kunne jo lett dra en tilhenger, og ganske snart så man at det var penger å spare på enda større tog. Så bygget man i årene 1953 til 1956 først ”stivkjelkene”, nye vognkasser på gamle understell. Billig ble det, men kanskje ikke fullt så vellykket. Og snart skulle man ha flere vogner til Lambertseterbanen. Etter å ha vurdert anskaffelse av multippelkjørbare motorvogner landet man på flere Høka-motorvogner med tilsvarende boggivogner, bare litt kortere. De 30 boggitilhengerne ble av kapasitetsmessige årsaker fordelt på leverandørene Høka med 12 vogner (nr 551-562, alle levert 1956) og Strømmen med 18 (nr 563-580, levert 1956-57). Tilsynelatende identiske, men kjennere visste forskjellen – Strømmen-vognene hadde ikke den ekstra innfelte kanten for vinduslistene, slik at glassene kom et par centimeter lenger ut. Vår vogn er levert av Strømmen i 1956.

Alle boggitilhengerne ble levert med en enkel dør bakerst. Døren var i bruk, men bare de første par årene. Så ble den tettet igjen og ga plass til en ekstra benk. Noen vogner fikk i senere år fjernet døren helt, noe som også ble gjort med vår vogn. Omkring 1984 ble alle Høka-motorvognene gjort enmannsbetjent, og følgelig ble tilhengerne nullmannsbetjent. I den anledning fikk de automatiske dører og skiltkasser, og konduktørplassen ble fjernet. Enda noe senere fikk noen vogner en ytterlige modernisering av interiøret. Så også nr 563, som med sine nye grå setetrekk og blå vegger innvendig bærer mer preg av slutten av 80-tallet. Den ble overlatt til Sporveismuseet etter at alle Høka-vogner, motorvogner såvel som tilhengere, brått fikk kjøreforbud etter en alvorlig hendelse i 1997. Utvendig fikk den ny lakk i forbindelse med jubileumsmarkeringen i 2000.

{| class="wikitable"
|-
! Tidsepoke
! Eier
! Internnr
! Farge
! Merknad
|-
| 1956-1997
| [[Oslo Sporveier]]
| 563
| Blå/krem
|  
|-
| 1997-
| LTF
| 563
| Blå/krem
| Bevart
|}
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS563_001.jpg
File:OS563_002.jpg
File:OS563_003.jpg
File:OS563_009.jpg
File:OS563_011.jpg
File:OS563_013.jpg
File:OS563_015.jpg
</gallery>
</div>
1 454

redigeringer