Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 404 (ex OS 707 ex VBK demo)

5 384 byte lagt til, 28. jan. 2016 kl. 22:46
bot: Automatisk import
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|
byggeår=1977/1993|
motor=THD100D|
ytelse=230|
lengde=12,05|
bredde=2,50|
akselavstand=5,90|
egenvekt=9,40|
sitteplasser=29 (opprinnelig 38)|
ståplasser=0 (opprinnelig 43)|
internnummer=[[OS 404|OS 404 (ex OS 707) (billettkontrollbuss)]]|
bilde=OS404_001.jpg|
plassering=[[Follum]]}}
</onlyinclude>
Denne bussen håper vi at du som passasjer aldri har satt dine ben i. Men du har kanskje sett den fra utsiden når du har reist med en trikk eller buss som ble stoppet for billettkontroll? Dette er billettkontrollbussen, som har gjort livet besværlig for mange snikere. Et typisk scenario var at kontrollbussen stod parkert inntil fortauet i Storgata vis-à-vis Legevakten; trikken stoppet mellom holdeplassene og ved siden av bussen; kontrollørene entret trikken og sjekket raskt billettene; geleidet de få som ikke kunne vise gyldig billett over i bussen; der kontrollørene i ro kunne notere formalia og skrive gebyr mens trikken kjørte videre. Slik fungerte kontrollbussen fra 1993 til 2011.

Nr 404 har hatt en lang og interessant historie. I passasjertrafikk inngikk den i en serie på 15 singelbusser, stasjonert på Alnabru og vanligvis benyttet som matebusser i øst. De første av dem hadde chassis av typen B59, et bybusschassis med hekkmotor som ble introdusert av Volvo i 1970 og avløst av type B10R i 1978. De siste syv hadde derfor den nye chassistypen, som bare var en lett forbedret utgave av B59. Karosseriet var en variant av VBK type 50, med doble dører designet for bykjøring, introdusert i 1977. Og akkurat her starter også historien om vår buss, for dette er nemlig den første av dem, malt blå med hvite fartsstriper og de første årene benyttet som demonstrasjonsvogn. I 1977 ble den lånt av Oslo Sporveier, for anledningen med internummeret 781, og året etter kjøpte de syv slike busser, nummerert 700-706. I 1979 kjøpte Sporveien også demonstrasjonsvognen fra VBK, og malte den etter noen år om i den da vanlige paprikarøde fargen. Omkring 1986 ble den lakkert på ny, nå i det nye designet med rødt og brede blå informasjonsfelt. Ennå avvek bussen fra de andre ved å ha blått istedenfor rødt plysjtrekk på setene, men i de siste årene ble også det byttet ut. I 1992 ble den tatt ut av passasjertrafikk, og skulle da vært sendt til skroting. Men noen hadde bruk for den.

Tidlig på 90-tallet begynte billettkontrollørene i Bussdivisjonen en ny praksis ved storkontroller, istedenfor å krangle ombord og skape forsinkelser ble passasjer som ikke hadde gyldig billett geleidet over i en ventende buss. For å gjøre det vanskeligere å stikke av parkerte man denne med dørene vendende ut, og rutebussen stoppet tett inntil. Det var upraktisk å måtte parkere på feil side av gaten, så snart kom noen på ideen om å få en egen buss spesielt tilrettelagt for arbeidet, med egen dør ut mot gaten og bord å sitte og skrive ved. En av kontrollørene laget like godt en hel modell for å vise forslaget til en slik buss, basert på ombygging av en av Volvo-bussene som da stod for utrangering. Bussen ble ombygd på Bjølsen, ganske eksakt etter modellen, og arbeidet utført av kontrollørene selv, noe av det endatil på fritiden. Mer om hvordan kontrollbussen ble til og flere bilder, bl.a av modellen, kan ses her:

[[http://www.busshobby.org/kontrollbussen.htm http://www.busshobby.org/kontrollbussen.htm]]

Kontrollbussen ble først brukt av Bussdivisjonen, så Sporvognsdivisjonen. Blant kontrollørene gikk bussen under navnet ”Maria Dolorosa”, med en kanskje heller ironisk referanse til den sorg og smerte bibelens Maria måtte lide. Vi sørger ikke over alle de sørgmodige tårer som må ha falt i bussen gjennom snart to årtier, men vi vil sørge for at minnet om denne spesielle delen av sporveishistorien lever videre. Bussen vil derfor bli bevart akkurat slik den ser ut nå, kanskje den eneste spesialkonstruerte billettkontrollbuss i verden. Bussen er utstyrt med fire bord, hver med fire sitteplasser til, samt ytterligere åtte sitteplasser i samme kupé. Den er således egnet for mindre selskaper og vil kunne leies til turkjøring, men for tiden er den dessverre avskiltet.

{| class="wikitable"
|-
! Tidsepoke
! Eier
! Internnr
! Reg-nr
! Farge
! Merknad
|-
| 1977-1979
| [[VBK]]
| (781 ved OS)
| KZ 24888
| Blå/hvit
| Demonstrasjonsvogn
|-
| 1979-ca 1982
| [[Oslo Sporveier]]
| 707
| KZ 24888
| Blå/hvit
|  
|-
| Ca 1982-1986
| [[Oslo Sporveier]]
| 707
| KZ 24888
| Rød
|  
|-
| 1986-1992
| [[Oslo Sporveier]]
| 707
| KZ 24888
| Rød/blå
|  
|-
| 1993-2007
| [[Oslo Sporveier]]
| 404
| KZ 24888
| Rød/blå
| Billettkontrollbuss
|-
| 2007-2012
| [[Oslotrikken/KTP]]
| 404
| KZ 24888
| Rød/blå
| Billettkontrollbuss
|-
| 2012-
| LTF
| 404
| KZ 24888
| Rød/blå
| Bevart
|}
{| class="wikitable"
|-
! OS- numre
! Anskaffet
! Merknader
! Utrangert
! Bevart
|-
| 700-706
| 1978
| B59, 700 omnummerert 708 1989
| 1992-96
|  
|-
| 707
| 1979
| B59, byggeår 1977, ex demovogn 781, >kontrollbuss 404
| 1993 (2012)
| 404
|-
| 708-713
| 1980
| B10R, 708 omnummerert 715 1989
| 1992-96
|  
|-
| 714
| 1981
| B10R, byggeår 1979, ex VBK-demovogn
| 1996
|  
|}
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS404_001.jpg
File:OS404_003.jpg
File:OS404_005.jpg
File:OS404_007.jpg
File:OS404_009.jpg
File:OS404_011.jpg
File:OS404_013.jpg
File:OS404_015.jpg
</gallery>
</div>
1 454

redigeringer