Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 395 (ex Bærumsbanen nr 1)

30 byte fjernet, 2. nov. 2015 kl. 22:23
Diverse redigering etter migrering
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1924|
fabrikant=[[vdZ|van der Zypen]]|
el-utstyr=[[SS|Siemens-Schuckert]]|
motor=Dx802|
ståplasser=- (opprinnelig 30)|
internnummer=[[OS 395 (ex Bærumsbanen 1)]]|
bilde=OS395_002OS395_001.jpg|plassering=?[[Vinterbro]]}}
</onlyinclude>
I 1924 ble Lilleakerbanen, som frem til da var blitt drevet av Kristiania Elektriske Sporvei, forlenget til Haslum og Avløs. På samme tid ble KES overtatt av Oslo Sporveier, men dette gjaldt ikke forstadsbanen som ble drevet videre av KES, nå under navnet AS Bærumsbanen. Materiellet som ble brukt på Lilleakerbanen tilfalt Oslo Sporveier, mens Bærumsbanen nå anskaffet sitt eget materiell, store boggivogner fra firmaet van der Zypen & Charlier i Köln, motorvognene 1-12 og tilhengerne 13-24. Vognparken ble i 1926 utvidet med motorvognene 25-27 og tilhengerne 28-30. Disse ble bygd av Skabo, men var nær identiske med de opprinnelige. Forskjellen lå i at hver plattform var 30 cm lengre. Samtidig fikk selskapet AS Akersbanerne, som drev Østensjøbanen fra Etterstad til Oppsal, levert fire identiske motorvogner og tre tilhengere. Da Oslo Sporveier i 1937 overtok driften av begge baner og slo dem sammen til pendellinjen Kolsås-Oppsal, ble alle vognene lakkert i Sporveiens farger, mens motorvognene fra AB fikk numrene 31-34 og tilhengerne 35-37. Opprinnelig hadde fargen vært hvit med en koksgrå grå stripe, og påskrifter i gull med sort skygge. Etter snaue to år ble det endret til lyst grått, som var bedre egnet som bakgrunnsfarge til reklame, og påskriften ble blå.
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS395_001.jpg
File:OS395_002.jpg
File:OS395_003.jpg
File:OS395_005.jpg