Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 372 (ex OS 385)»
m (Robot: Legger til kategorien Trikk) |
m (Justert tekst ved internnummer) |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
sitteplasser=1| | sitteplasser=1| | ||
ståplasser=-| | ståplasser=-| | ||
− | internnummer=[[OS 372]] | + | internnummer=[[OS 372]] (Lokomotiv)| |
bilde=OS372_001.jpg| | bilde=OS372_001.jpg| | ||
plassering=[[Follum]]}} | plassering=[[Follum]]}} |
Nåværende revisjon fra 14. mai 2016 kl. 14:49
Fakta
Byggeår: | 1966 |
---|---|
Fabrikant: | Levahn |
Motor: | Perkins 2000-3PC (Oppr. Rolls Royce C6TFL) |
Ytelse: | 280 kW |
Lengde: | 7,50 m |
Vognkasse: | m |
Bredde: | 3,00 m |
Akselavstand: | 2,80 m |
Egenvekt: | 22,00 tonn |
Sitteplasser: | 1 |
Ståplasser: | - |
Plassering: | Follum |
T-banen anskaffet i 1966 to diesellokomotiver til å dra arbeidsredskap, snørydding mm. Disse tilsvarte NSBs type Skd 220c, som det fantes hele 58 stykker av. Sporveiens hadde i tillegg trykkladet motor og utstyr for multippelkjøring, dessuten manglet de buffere, men tilgjengjeld var motorkassene lengre. Kraftoverføringen fra motoren skjer gjennom en hydraulisk dreiemomentomformer til en blindaksel, som igjen står i forbindelse med drivhjulene via en koppelstang på hver side. I 1969 ble det anskaffet ytterligere et lok av samme type.
I 1989 ble de tre lokene med numrene 385, 386 og 388 omnummerert til 372-374. 373 ble utrangert i 1993, 374 i 2007, mens 372 fremdeles er i behold og senest var i bruk i 2010. Lokomotivet, som er det eneste bevarte arbeidsmateriell fra T-banen, eies nå av LTF.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1966-1989 | Oslo Sporveier | 385 | Gul | |
1989-2007 | Oslo Sporveier | 372 | Gul | |
2007-2010 | Kollektivtransportproduksjon | 372 | Gul | |
2010- | LTF | 372 | Gul | Bevart |