Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 372 (ex OS 385)»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
(Diverse redigering etter migrering)
Linje 13: Linje 13:
 
internnummer=[[OS 372]] (ex OS 385) (Lokomotiv)|
 
internnummer=[[OS 372]] (ex OS 385) (Lokomotiv)|
 
bilde=OS372_001.jpg|
 
bilde=OS372_001.jpg|
plassering=?}}
+
plassering=[[Follum]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
T-banen anskaffet i 1966 to diesellokomotiver til å dra arbeidsredskap, snørydding mm. Disse tilsvarte NSBs type Skd 220c, som det fantes hele 58 stykker av. Sporveiens hadde i tillegg trykkladet motor og utstyr for multippelkjøring, dessuten manglet de buffere, men tilgjengjeld var motorkassene lengre. Kraftoverføringen fra motoren skjer gjennom en hydraulisk dreiemomentomformer til en blindaksel, som igjen står i forbindelse med drivhjulene via en koppelstang på hver side. I 1969 ble det anskaffet ytterligere et lok av samme type.
 
T-banen anskaffet i 1966 to diesellokomotiver til å dra arbeidsredskap, snørydding mm. Disse tilsvarte NSBs type Skd 220c, som det fantes hele 58 stykker av. Sporveiens hadde i tillegg trykkladet motor og utstyr for multippelkjøring, dessuten manglet de buffere, men tilgjengjeld var motorkassene lengre. Kraftoverføringen fra motoren skjer gjennom en hydraulisk dreiemomentomformer til en blindaksel, som igjen står i forbindelse med drivhjulene via en koppelstang på hver side. I 1969 ble det anskaffet ytterligere et lok av samme type.
Linje 53: Linje 53:
 
<div class="noprint">
 
<div class="noprint">
 
<gallery>
 
<gallery>
File:OS372_001.jpg
 
 
File:OS372_009.jpg
 
File:OS372_009.jpg
 
File:OS372_011.jpg
 
File:OS372_011.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>

Revisjonen fra 14. mai 2016 kl. 13:50

OS372 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1966
Fabrikant: Levahn
Motor: Perkins 2000-3PC (Oppr. Rolls Royce C6TFL)
Ytelse: 280 kW
Lengde: 7,50 m
Vognkasse: m
Bredde: 3,00 m
Akselavstand: 2,80 m
Egenvekt: 22,00 tonn
Sitteplasser: 1
Ståplasser: -
Plassering: Follum


T-banen anskaffet i 1966 to diesellokomotiver til å dra arbeidsredskap, snørydding mm. Disse tilsvarte NSBs type Skd 220c, som det fantes hele 58 stykker av. Sporveiens hadde i tillegg trykkladet motor og utstyr for multippelkjøring, dessuten manglet de buffere, men tilgjengjeld var motorkassene lengre. Kraftoverføringen fra motoren skjer gjennom en hydraulisk dreiemomentomformer til en blindaksel, som igjen står i forbindelse med drivhjulene via en koppelstang på hver side. I 1969 ble det anskaffet ytterligere et lok av samme type.

I 1989 ble de tre lokene med numrene 385, 386 og 388 omnummerert til 372-374. 373 ble utrangert i 1993, 374 i 2007, mens 372 fremdeles er i behold og senest var i bruk i 2010. Lokomotivet, som er det eneste bevarte arbeidsmateriell fra T-banen, eies nå av LTF.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1966-1989 Oslo Sporveier 385 Gul  
1989-2007 Oslo Sporveier 372 Gul  
2007-2010 Kollektivtransportproduksjon 372 Gul  
2010- LTF 372 Gul Bevart