Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 345»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(Diverse redigering etter migrering)
(Diverse redigering etter migrering)
Linje 1: Linje 1:
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
+
{{Tilhenger{{{type|}}}|
 
byggeår=1968 (ca 1920)|
 
byggeår=1968 (ca 1920)|
 
fabrikant=[[OS]] / [[KSS]]|
 
fabrikant=[[OS]] / [[KSS]]|
Linje 16: Linje 16:
  
 
Til byggingen ble det brukt hjulganger, bremsestell og noen andre deler fra tilhengervognene nr 519-540. Disse tilhengerne var i årene 1919 til 1921 blitt bygd på Grønntrikkens verksted på Homansby ved bruk av eldre vognkasser (nr 519-524 av UEG-motorvogner fra 1899, identiske med [[KSS 32|KSS 32]], nr 525-540 av Busch-tilhengere fra KKS 1899) på nytt understell. Dessverre var det i 1968 ikke mulig å få tatt vare på en slik tilhenger, men delene fra flatvognen vil være viktige ved en eventuell rekonstruksjon.
 
Til byggingen ble det brukt hjulganger, bremsestell og noen andre deler fra tilhengervognene nr 519-540. Disse tilhengerne var i årene 1919 til 1921 blitt bygd på Grønntrikkens verksted på Homansby ved bruk av eldre vognkasser (nr 519-524 av UEG-motorvogner fra 1899, identiske med [[KSS 32|KSS 32]], nr 525-540 av Busch-tilhengere fra KKS 1899) på nytt understell. Dessverre var det i 1968 ikke mulig å få tatt vare på en slik tilhenger, men delene fra flatvognen vil være viktige ved en eventuell rekonstruksjon.
 
Bilde 1 under viser OS 525, en vogn av samme type som har avgitt hjulganger til OS 345.
 
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"

Revisjonen fra 14. mai 2016 kl. 13:32

OS345 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1968 (ca 1920)
Fabrikant: OS / KSS
Lengde: 8,52 m
Bredde: 2,07 m
Akselavstand: 3,00 m
Egenvekt: ? tonn
Sitteplasser: -
Ståplasser: -
Plassering: Vinterbro




Dette er en tralle med flatt plan, bygget på eget verksted i 1968. Den ble brukt på T-banen og de vestlige forstadsbaner frem til 1995.

Til byggingen ble det brukt hjulganger, bremsestell og noen andre deler fra tilhengervognene nr 519-540. Disse tilhengerne var i årene 1919 til 1921 blitt bygd på Grønntrikkens verksted på Homansby ved bruk av eldre vognkasser (nr 519-524 av UEG-motorvogner fra 1899, identiske med KSS 32, nr 525-540 av Busch-tilhengere fra KKS 1899) på nytt understell. Dessverre var det i 1968 ikke mulig å få tatt vare på en slik tilhenger, men delene fra flatvognen vil være viktige ved en eventuell rekonstruksjon.

Tidsepoke Eier Internnr Merknad
Ca 1920-1924 Kristiania Sporveisselskab   Kun deler av understellet på ukjent vogn
1924-1966 Oslo Sporveier   Kun deler av understellet på ukjent vogn
1968-1995 Oslo Sporveier 345  
1995- LTF 345 Understellet bevart