Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 345»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
(Diverse redigering etter migrering)
Linje 1: Linje 1:
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#OS
 
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#KSS
 
 
<onlyinclude>
 
<onlyinclude>
 
{{Trikk{{{type|}}}|
 
{{Trikk{{{type|}}}|
 
byggeår=1968 (ca 1920)|
 
byggeår=1968 (ca 1920)|
fabrikant=OS / KSS|
+
fabrikant=[[OS]] / [[KSS]]|
 
lengde=8,52|
 
lengde=8,52|
 
bredde=2,07|
 
bredde=2,07|
Linje 12: Linje 10:
 
ståplasser=-|
 
ståplasser=-|
 
internnummer=OS 345|
 
internnummer=OS 345|
bilde=OS345_002.jpg|
+
bilde=OS345_001.jpg|
plassering=?}}
+
plassering=[[Vinterbro]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
Dette er en tralle med flatt plan, bygget på eget verksted i 1968. Den ble brukt på T-banen og de vestlige forstadsbaner frem til 1995.
 
Dette er en tralle med flatt plan, bygget på eget verksted i 1968. Den ble brukt på T-banen og de vestlige forstadsbaner frem til 1995.
Linje 50: Linje 48:
 
<div class="noprint">
 
<div class="noprint">
 
<gallery>
 
<gallery>
File:OS345_001.jpg
 
File:OS345_002.jpg
 
 
File:OS345_003.jpg
 
File:OS345_003.jpg
 
File:OS345_005.jpg
 
File:OS345_005.jpg
 
</gallery>
 
</gallery>
 
</div>
 
</div>

Revisjonen fra 14. mai 2016 kl. 13:30

OS345 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1968 (ca 1920)
Fabrikant: OS / KSS


Ytelse: kW
Lengde: 8,52 m
Vognkasse: m
Bredde: 2,07 m
Akselavstand: 3,00 m
Egenvekt: ? tonn
Sitteplasser: -
Ståplasser: -
Plassering: Vinterbro


Dette er en tralle med flatt plan, bygget på eget verksted i 1968. Den ble brukt på T-banen og de vestlige forstadsbaner frem til 1995.

Til byggingen ble det brukt hjulganger, bremsestell og noen andre deler fra tilhengervognene nr 519-540. Disse tilhengerne var i årene 1919 til 1921 blitt bygd på Grønntrikkens verksted på Homansby ved bruk av eldre vognkasser (nr 519-524 av UEG-motorvogner fra 1899, identiske med KSS 32, nr 525-540 av Busch-tilhengere fra KKS 1899) på nytt understell. Dessverre var det i 1968 ikke mulig å få tatt vare på en slik tilhenger, men delene fra flatvognen vil være viktige ved en eventuell rekonstruksjon.

Bilde 1 under viser OS 525, en vogn av samme type som har avgitt hjulganger til OS 345.

Tidsepoke Eier Internnr Merknad
Ca 1920-1924 Kristiania Sporveisselskab   Kun deler av understellet på ukjent vogn
1924-1966 Oslo Sporveier   Kun deler av understellet på ukjent vogn
1968-1995 Oslo Sporveier 345  
1995- LTF 345 Understellet bevart