Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 330 (ex HKB nr 258 ex HKB nr 32)

64 byte lagt til, 25. okt. 2015 kl. 21:46
m
Rettet feil i overskrift
<onlyinclude>
{{T-bane{{{type|}}}|
byggeår=1909-10 <noinclude> (ombygd 1950)</noinclude>|
fabrikant=[[Skabo]]|
boggier=[[Skabo]]|
sitteplasser=74|
ståplasser=60|
internnummer=[[OS 330 (ex HKB 258 ex HKB 32)]]|bilde=HKB32_002.jpg|plassering=[[Alnabru]]}} 
</onlyinclude>
Da Holmenkolbanen åpnet i 1898 var materiellet regulære sporvogner, og planen var også at disse skulle følge bytrikken til sentrum. Ti år senere var den tanken forlatt, og man begynte å sysle med planer om tunnel og større vogner. På en reise i USA hadde direktøren sett store brede boggivogner, og slike skulle tjene som modell for Holmenkolbanens neste generasjon vogner.
Nr 31 er i dårlig stand, mens nr 32 mangler interiør, kanskje er løsningen da å istandsette nr 32 med interiør fra den andre. Vogntypen markerer også begynnnelsen på de brede forstadsbanevognene, men de har endret utseende markant siden 1910. Skulle man velge å rekonstruere 1910-utgaven innebærer det så mye arbeide at man like gjerne kan velge nr 31. Skjebnen til disse to vognene er derfor ikke avgjort, om den ene eller andre eller begge vil bli bevart. Vognen disponeres av LTF. Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.
==Oversikt over vognens historie==
{| class="wikitable"
|-
1 454

redigeringer