Oslo Sporveier nr 318 (ex EB nr ? HKB nr ?)

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 14. mai 2016 kl. 13:51 av Anders Birkenes (diskusjon | bidrag) (Justert tekst ved internnummer)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

OS318 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1915
Fabrikant: Strømmen
Lengde: 3,46 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 1,70 m
Egenvekt: ? tonn
Sitteplasser: -
Ståplasser: -
Plassering: Vinterbro




Denne arbeidstrallen har et fabrikkskilt som forteller at den ble bygd av Strømmens Værksted i 1915. Historien kan ikke dokumenteres fullt ut, men det antas at den opprinnelig tilhørte Holmenkolbanen, som hadde flere vogner med samme understell. På bildet under vises en vogn med tilsvarende understell, bygd som åpen godsvogn og for anledningen i bruk til persontransport.

Historien til akkurat vår vogn kan spores tilbake til Ekebergbanen, der denne og en annen identisk flat tralle var i bruk som ved baneavdelingen. På den tiden var EB og HKB ennå selvstendige selskaper, så vi må anta at det har funnet sted et salg av trallene en eller annen gang. I 1965 ble EB tatt over av Sporveien, og trallene gitt nr 317 og 318. Ca ti år senere ble trallene bygd om. De fikk nå svingbare bolstre på planet, som kunne bære en vognkasse, og dermed gjøre nytte som en slags boggier mens de riktige boggiene ble demontert for overhaling. Visstnok har de aldri vært brukt etter dette, og de svingbare bolstrene var også fjernet da LTF fikk overta nr 318 i 1988.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1915-? Holmenkolbanen ? ? Åpen godsvogn
?-1965 Ekebergbanen ? ? Flat tralle
1965-ca 1975 Oslo Sporveier 318 ? Flat tralle
Ca 1975-1988 Oslo Sporveier 318 Gul Tralle for vognkassetransport
1988- LTF 318 Gul Bevart