Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 314»
Hopp til navigering
Hopp til søk
(bot: Automatisk import) |
(Diverse redigering etter migrering) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | |||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
− | {{ | + | {{Tilhenger{{{type|}}}| |
byggeår=1930-tallet| | byggeår=1930-tallet| | ||
− | fabrikant= | + | fabrikant=[[Oslo Sporveier]]| |
lengde=3,20| | lengde=3,20| | ||
bredde=2,44| | bredde=2,44| | ||
Linje 10: | Linje 9: | ||
sitteplasser=-| | sitteplasser=-| | ||
ståplasser=-| | ståplasser=-| | ||
− | internnummer=OS 314| | + | internnummer=[[OS 314]] (isharv)| |
− | bilde= | + | bilde=OS314_001.jpg| |
− | plassering= | + | plassering=[[Vinterbro]]}} |
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971. | Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971. | ||
Linje 42: | Linje 41: | ||
| Bevart | | Bevart | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Nåværende revisjon fra 14. mai 2016 kl. 13:44
Fakta
Byggeår: | 1930-tallet |
---|---|
Fabrikant: | Oslo Sporveier |
Lengde: | 3,20 m |
Bredde: | 2,44 m |
Akselavstand: | 1,50 m |
Egenvekt: | ? tonn |
Sitteplasser: | - |
Ståplasser: | - |
Plassering: | Vinterbro
|
Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
?-? | Oslo Sporveier | 314 | Grå | |
?-1971 | Oslo Sporveier | 314 | Gul | |
1971- | LTF | 314 | Gul | Bevart |