Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 285 (ex OS 453 ex OS 930)

142 byte fjernet, 11. okt. 2015 kl. 15:53
ingen redigeringsforklaring
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1958|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,00|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=9,12|sitteplasser=6 (opprinnelig 28)|ståplasser=0 (opprinnelig 55)|bilde=OS930_001.jpg|plassering=Vinterbro}}</onlyinclude>
AS Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, også kalt "WM". Men hovedstaden Alle chassisene var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassislike, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring utstyrt med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stagmidtliggende motor under gulvet, og utslaget bestemmes hadde halvautomatisk girkasse av vinkelen mellom for- og bakpartmerket Wilson. Frem til 1967 Karosseriene ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BOlevert av forskjellige norske fabrikker -bussene i Skien/PorsgrunnStrømmens Værksted, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-TrøndelagLarvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i SverigeHønefoss Karosserifabrikk.
BOVår buss tilhørte serien 930-bussene nr 46945, med Tlevert av Strømmen i 1958-59. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av demNr. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og 930 var i trafikk frem til årsskiftet 19821973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til anvendelse ved uhell på T-83banen. Den beholdt skiltene Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til 1986å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og var hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid sikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted. LTF har også bevart en tid disponert annen og helt intakt buss av Grenland Veteranbilklubbtypen Worldmaster, nr [[OS 720|720]] fra 1964. I 1986 ble Buss 930 representerer likevel den overtatt av LTFmest tallrike varianten karosseri, og registrert som DE 90353med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter. Den har vært utsatt for innvendig hærverk Bussen var inntil 2012 registrert og graffitikjørbar, og ikke vært benyttet siden 1993. Den men er likevel i relativt god stand, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare segnå dessverre bortsatt.
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]