Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 285 (ex OS 453 ex OS 930)

1 417 byte lagt til, 14. mai 2016 kl. 11:18
m
Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1958|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,00|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=9,12|sitteplasser=6 (opprinnelig 28)|ståplasser=0 (opprinnelig 55)|bilde=OS930_001.jpg|plassering=[[Vinterbro]]}}</onlyinclude>
AS Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassisAlle chassisene var like, og et tilhengerunderstell utstyrt med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, midtliggende motor under gulvet og utslaget bestemmes halvautomatisk girkasse av vinkelen mellom for- og bakpartmerket Wilson. Frem til 1967 Karosseriene ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BOlevert av forskjellige norske fabrikker -bussene i Skien/Porsgrunn[[Strømmens Værksted]], to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag[[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige[[Hønefoss Karosserifabrikk]].
BOVår buss tilhørte serien 930-bussene nr 46945, med Tlevert av Strømmen i 1958-59. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av demNr. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og 930 var i trafikk frem til årsskiftet 19821973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til anvendelse ved uhell på T-83banen. Den beholdt skiltene Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til 1986å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og var en hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid disponert av Grenland Veteranbilklubbsikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353. Den har vært utsatt for innvendig hærverk også bevart en annen og graffitihelt intakt buss av typen Worldmaster, og ikke vært benyttet siden 1993nr [[OS 720|720]] fra 1964. Den er Buss 930 representerer likevel i relativt god standden mest tallrike varianten karosseri, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare segsom med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter.
Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsatt. ==Oversikt over bussens historie=={| class="wikitable"|-! Tidsepoke! Eier! Internnr! Reg-nr! Farge! Merknad|-| 1958-1973| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]| 930| A-15930| Sølv/blå|  |-| 1973-1989| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]| 453| DB 15855| Rød/hvit| Ombygd som spesialtransportvogn|-| 1989-1998| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]| 285| DB 15855| Rød/hvit| Ombygd som spesialtransportvogn|-| 1998-2011| LTF| 285| DB 15855| Rød/hvit| Bevart|-| 2011-| LTF| 285| A-15930| Rød/hvit| Bevart|} ==Oversikt over type Leyland Worldmaster=={| class="wikitable"|-! Internnumre! Anskaffet! [[Category:BensinKategori:Karosserifabrikker|Karosserifabrikk]]! Merknad! Utrangert! Bevart|-| 901-915| 1956| [[Strømmen]]| Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet| 1969|  |-| 916-919| 1958| [[VBK]]|  | 1970|  |-| 920-929| 1957-58| [[Larvik]]|  | 1972|  |-| 930-945| 1958-59| [[Strømmen]]|  | 1972-74| 930|-| 946-949| 1959| [[Strømmen]]| For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør| 1970|  |-| 950- 951| 1961| [[Larvik]]| Turbusser, uten brønn og dieselbusserfast konduktør| 1975|  |-| 952-989| 1961| [[Høka]]| Identisk med Strømmen-bussene 930-945| 1975-76|  |-| 990-999| 1961-62| [[Larvik]]| Svært lik Strømmen-bussene 930-945| 1974|  |-| 700-714| 1962-63| [[VBK]]|  | 1976|  |-| 715-729| 1964| [[VBK]]|  | 1977| [[OS 720|720]]|}
<gallery>
File:OS930_007.jpg
</gallery>
 
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]
1 454

redigeringer