Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 285 (ex OS 453 ex OS 930)

1 429 byte lagt til, 11. okt. 2015 kl. 16:01
ingen redigeringsforklaring
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1958|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,00|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=9,12|sitteplasser=6 (opprinnelig 28)|ståplasser=0 (opprinnelig 55)|bilde=OS930_001.jpg|plassering=Vinterbro}}</onlyinclude>
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, også gjerne kalt "WM"Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet, og hadde halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri ]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]].
Vår buss tilhørte serien 930-945, levert av Strømmen i 1958-59. Nr. 930 var i trafikk frem til 1973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til anvendelse ved uhell på T-banen. Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid sikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted. LTF har også bevart en annen og helt intakt buss av typen Worldmaster, nr [[OS 720|720]] fra 1964. Buss 930 representerer likevel den mest tallrike varianten karosseri, som med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter. Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsatt.
Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsatt. '''Oversikt over bussens historie'''{| class="wikitable"|-! Tidsepoke! Eier! Internnr! Reg-nr! Farge! Merknad|-| 1958-1973| Oslo Sporveier| 930| A-15930| Sølv/blå|  |-| 1973-1989| Oslo Sporveier| 453| DB 15855| Rød/hvit| Ombygd som spesialtransportvogn|-| 1989-1998| Oslo Sporveier| 285| DB 15855| Rød/hvit| Ombygd som spesialtransportvogn|-| 1998-2011| LTF| 285| DB 15855| Rød/hvit| Bevart|-| 2011-| LTF| 285| A-15930| Rød/hvit| Bevart|} '''Oversikt over type Leyland Worldmaster'''{| class="wikitable"|-! Internnumre! Anskaffet! [[Category:BensinKategori:Karosserifabrikker|Karosserifabrikk]]! Merknad! Utrangert! Bevart|-| 901-915| 1956| [[Strømmen]]| Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet| 1969|  |-| 916-919| 1958| [[VBK]]|  | 1970|  |-| 920-929| 1957-58| [[Larvik]]|  | 1972|  |-| 930-945| 1958-59| [[Strømmen]]|  | 1972-74| 930|-| 946-949| 1959| [[Strømmen]]| For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør| 1970|  |-| 950- 951| 1961| [[Larvik]]| Turbusser, uten brønn og dieselbusserfast konduktør| 1975|  |-| 952-989| 1961| [[Høka]]| Identisk med Strømmen-bussene 930-945| 1975-76|  |-| 990-999| 1961-62| [[Larvik]]| Svært lik Strømmen-bussene 930-945| 1974|  |-| 700-714| 1962-63| [[VBK]]|  | 1976|  |-| 715-729| 1964| [[VBK]]|  | 1977| 720|}
<gallery>