Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 267

56 byte fjernet, 2. nov. 2015 kl. 19:28
m
Plassering
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#OS
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1987 (vognkassestruktur og boggier fra 1953)|
fabrikant=[[AS Oslo Sporveier|OS ]] / [[Høka]]|
el-utstyr=[[Hägglund]] / [[AEG]]|
motor=MBL10|
ytelse=4x45,6|
lengde=15,30 (vognk. 14,96 )|
bredde=2,50|
akselavstand=1,80|
internnummer=OS 267|
bilde=OS267_002.jpg|
plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Når vi presenterer dette som en vogn fra 1987, og ikke som en Høka fra 1953 som siden er modernisert, så er det nettopp for å poengtere at det dreier seg om mer enn en modernisering. La oss kalle det en ny trikk bygd inni skallet på en gammel. Da de 50 Høka-vognene fra 1952-58 ble ombygd til enmannsbetjening fikk man en klønete løsning på billettekspederingen, men den ble akseptert fordi den var midlertidig. Den permanente løsningen skulle bli å bygge en ny front på 30 av vognene. Samtidig skulle det bygges nytt interiør helt fra grunnen, og det elektriske systemet byttes ut med et helt moderne, nye dører, vinduer etc. Det som ble igjen av den gamle Høka-vognen var ikke mer enn ramme og reisverk, samt boggiene. Den nye typen ble hetende S83, senere SM83. Det ble bygd 11 vogner mellom 1985 og 1991, først nummerert 261-271, i 1994 omnummerert til 201-211.