Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 178»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
(bot: Automatisk import)
 
m (Diverse redigering etter migrering)
Linje 3: Linje 3:
 
byggeår=1974|
 
byggeår=1974|
 
fabrikant=[[Schörling]]|
 
fabrikant=[[Schörling]]|
 +
chassis=[[Mercedes]]|
 
motor=OM352X|
 
motor=OM352X|
 
ytelse=130|
 
ytelse=130|
Linje 11: Linje 12:
 
sitteplasser=6|
 
sitteplasser=6|
 
ståplasser=-|
 
ståplasser=-|
internnummer=OS 178|
+
internnummer=[[OS 178]]|
bilde=OS178_002.jpg|
+
bilde=OS178_001.jpg|
plassering=?}}
+
plassering=[[Vinterbro]]}}
 
</onlyinclude>
 
</onlyinclude>
 
Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til.
 
Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til.
Linje 48: Linje 49:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
File:OS178_001.jpg
 
File:OS178_001.jpg
File:OS178_002.jpg
 
 
File:OS178_003.jpg
 
File:OS178_003.jpg
 
File:OS178_005.jpg
 
File:OS178_005.jpg

Revisjonen fra 29. jan. 2016 kl. 23:09

OS178 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1974
Fabrikant: Schörling
Motor: OM352X
Ytelse: 130 kW
Lengde: 7,30 m
Vognkasse: m
Bredde: 2,35 m
Akselavstand: 3,60 m
Egenvekt: 10,56 tonn
Sitteplasser: 6
Ståplasser: -
Plassering: Vinterbro


Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til.

Denne spesialbygde bilen fra det tyske firmaet Schörling var den første som kunne brukes over alt, da den var utstyrt med hydraulisk nedsenkbare stålhjul. Dessverre ble dette utstyret fjernet fra bilen få år før den ble tatt ut av bruk i 1999. Tårnet løftes av en hydraulisk saks, og fungerer ennå. Plattformen er svingbar, og har rekkverk som kan felles opp. Bilen er preget av sterkt rustangrep, og det er nødvendig med en omfattende istandsettelse. Vi har likevel hatt god nytte av bilen på vårt anlegg på Vinterbro.

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge
1974-1988 Oslo Sporveier - Baneavdelingen 178 DA 3613 Gul
1988-1999 Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens strømforsyningsavd. 32-447 DA 3613 Gul
1999- LTF 178 DA 3613 Gul