Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 178

1 516 byte lagt til, 29. jan. 2016 kl. 22:56
bot: Automatisk import
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
byggeår=1974|
fabrikant=[[Schörling]]|
motor=OM352X|
ytelse=130|
lengde=7,30|
bredde=2,35|
akselavstand=3,60|
egenvekt=10,56|
sitteplasser=6|
ståplasser=-|
internnummer=OS 178|
bilde=OS178_002.jpg|
plassering=?}}
</onlyinclude>
Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til.

Denne spesialbygde bilen fra det tyske firmaet Schörling var den første som kunne brukes over alt, da den var utstyrt med hydraulisk nedsenkbare stålhjul. Dessverre ble dette utstyret fjernet fra bilen få år før den ble tatt ut av bruk i 1999. Tårnet løftes av en hydraulisk saks, og fungerer ennå. Plattformen er svingbar, og har rekkverk som kan felles opp. Bilen er preget av sterkt rustangrep, og det er nødvendig med en omfattende istandsettelse. Vi har likevel hatt god nytte av bilen på vårt anlegg på Vinterbro.

{| class="wikitable"
|-
! Tidsepoke
! Eier
! Internnr
! Reg-nr
! Farge
|-
| 1974-1988
| [[Oslo Sporveier - Baneavdelingen]]
| 178
| DA 3613
| Gul
|-
| 1988-1999
| [[Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens strømforsyningsavd.]]
| 32-447
| DA 3613
| Gul
|-
| 1999-
| LTF
| 178
| DA 3613
| Gul
|}
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS178_001.jpg
File:OS178_002.jpg
File:OS178_003.jpg
File:OS178_005.jpg
File:OS178_007.jpg
</gallery>
</div>
1 454

redigeringer