Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 166

30 byte fjernet, 1. jan. 2016 kl. 20:59
m
Plassering og bilder
ståplasser=60 (opprinnelig 52)|
internnummer=[[OS 166]]|
bilde=OS166_002OS166_001.jpg|plassering=?[[Vinterbro]]}}
</onlyinclude>
Gullfiskene var Oslos kanskje mest spesielle vogntype, kjent langt over landegrensene, da det ganske enkelt ikke fantes maken andre steder. Boggivognenes selvbærende vognkasse i aluminium bygger på erfaringene med Sporveiens turbinbusser, mens de to hovedseriene, hver på 20 vogner, kan oppvise grunnleggende tekniske forskjeller basert på de opprinnelig tiltenkte anvendelsesområder. B-vognene (Bærumsbanens litra-betegnelse) var bygd for forstadsbanekjøring og hadde luftbremser. Og de hadde kontaktorer i motorstrømkretsen, slik at vognene kunne kobles sammen i multippel (motorene på begge vogner reguleres samtidig av styrekontrolleren på den fremre). E-vognene var bygd for bykjøring, og hadde kun håndbetjent mekanisk brems, derfor kalt ”stakavogn” av betjeningen. Istedenfor kontaktorer var det en enkel kamvalskontroller som koblet motorstrømmen direkte, og vognene kunne utelukkende gå alene. Byvognene hadde opprinnelig også en enkel dør bakerst, men den ble stengt allerede i 1940. Før de to hovedseriene ble levert i 1938-40 ble det i 1937 bygd seks prototyper med fire ulike tekniske løsninger, slik at det fantes totalt 46 vogner med den karakteristiske stjerten som kjennetegner en gullfisk.
|-
| 1944-1946
| [[Beslaglagt av tyske myndigheter, sendt til Düsseldorf]]
| 166
| Blå/krem
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS166_001.jpg
File:OS166_002.jpg
File:OS166_003.jpg
</gallery>
</div>

Navigasjonsmeny